Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

Claim uwLetselschade Bel Gratis0800 - 0112

Wie is aansprakelijk voor letselschade bij ongeluk met zelfrijdende auto? 5/5 (1)

4 augustus 2016

Na Tesla brengt ook Nissan een zelfrijdende auto op de markt. In 2017 komt de zelfrijdende auto naar Europa. Mooi nieuws, maar de komst van de zelfsturende auto’s roept ook een belangrijke vraag op: Wie is aansprakelijk bij een ongeval met een zelfrijdende auto?

Begin juli maakte een Amerikaanse overheidsinstantie bekend dat op 7 mei voor het eerst een dodelijk ongeluk plaatsvond met een zelfrijdende auto van Tesla Model S. Het slachtoffer was onderweg toen een vrachtwagenchauffeur Highway 27 in Florida overstak. Volgens ooggetuigen werd de witte oplegger van de vrachtwagen niet herkend door de zelfrijdende auto. Dit had waarschijnlijk te maken met het zwakke contrast tegen de witte lucht. De Tesla reed er in volle vaart tegen aan, de bestuurder was vermoedelijk op slag dood. Pas honderden meters verder bracht een paal de auto tot stilstand.

Automobilst zelfsturende auto moet alert blijven
Volgens Tesla is het ongeval het gevolg van extreem zeldzame omstandigheden. In een verklaring zegt de autofabrikant dat het systeem van de automatische piloot steeds beter wordt, maar nog niet perfect is. Tesla waarschuwt daarom al langer dat de automobilist altijd alert moet blijven, zijn handen aan het stuur moet houden en de controle en verantwoordelijkheid voor de auto moet behouden. Daarmee lijkt Tesla de verantwoordelijkheid neer te leggen bij de bestuurder. Maar is dat ook terecht?

Wie is aansprakelijk als een zelfrijdende auto een ongeval met ernstige letselschade veroorzaakt?
Voor een dodelijk ongeluk met een zelfrijdende auto bestaat nog geen wetgeving. Wel kunnen we stelIen dat de bestuurder van het zelfsturende voertuig in beginsel aansprakelijk is voor letselschade. Ook als hij besluit niet zelf te sturen, maar zich te laten leiden door apparatuur, blijft hij verantwoordelijk. Dat geldt ook als zijn zelfrijdende auto tijdens het verkeersongeval zichzelf bestuurde en de bestuurder dacht dat het veilig was. Maakt het systeem een fout, dan zal hij de schade die hij eventueel heeft moeten voldoen aan een letselschade slachtoffer kunnen verhalen op de producent.

‘Het systeem’ of ‘de producent’ aansprakelijk stellen blijkt echter niet eenvoudig getuige eerdere verkeersongevallen met weigerende remsystemen en auto’s die vanzelf gas gaven. ‘De producent’ van het systeem zijn vaak verschillende partijen. Van ontwerper en softwareontwikkelaar tot chipleveranciers en onderhoudsmedewerkers. Iedereen zal zijn verantwoordelijkheid bij letselschade op een ander proberen af te schuiven, buiten het zicht van het slachtoffer en zijn advocaat.

Technisch gebrek
Wat betreft dit specifieke geval van Tesla kun je je afvragen of het terecht is dat Tesla de verantwoordelijkheid afschuift op de bestuurder. Het hangt er ook van af wat Tesla tegen de bestuurder heeft gezegd bij de aankoop van de auto. De zelfrijdende auto vertoonde immers een technisch gebrek: de automatische piloot werkte nog niet naar behoren. Belangrijk is het antwoord op de vraag: Was Brown daarvan op de hoogte? En gebeurde dat mondeling, of stond het in de handleiding? In Nederland volstaat een opmerking in de handleiding. Maar in Amerika is het veel makkelijker om de fabrikant aansprakelijk te stellen.

Heeft u een ongeluk gehad?
En heeft u daarmee letselschade opgelopen? Laat u goed bijstaan door zeer ervaren en deskundige letselschade specialisten. Bel gratis onze helpdesk op 0800–0112 voor advies. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar.

Hoe nuttig is deze pagina?

Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

GratisDirect hulp Bel Gratis0800 - 0112
Meer artikelen in deze categorie