Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

Claim uwLetselschade Bel Gratis0800 - 0112

Letsel door vliegtuiggas treft ruim dertigduizend veelvliegers 5/5 (1)

35.000 Nederlandse veelvliegers krijgen serieuze neurologische klachten als gevolg van vliegtuiggas. Onderzoeker en arts-vlieger Michel Mulder wil het zogenoemde ‘aertoxic syndrome’ op de agenda zetten in Nederland.

Vijf procent van veelvliegers loopt kans op letsel
Vijf procent van de Nederlanders die regelmatig vliegen, heeft vaak gezondheidsklachten na een vlucht. Dat blijk uit bevolkingsonderzoek van Aviation Medical Consult en researchbureaus IBT en Environs. In Nederland zijn er zo’n 700.000 mensen die meer keren per jaar het vliegtuig instappen. Van hen krijgen 35.000 mensen serieuze neurologische klachten, stelt arts-vlieger Michel Mulder, een van de onderzoekers en deskundige op het gebied van het zogenoemde aertoxic syndrome. Met zijn bedrijf Aviation Medical Consult staat Mulder bemanningsleden en passagiers bij die ziek worden door giftige stoffen aan boord van vliegtuigen. Hij probeert al jaren aan te tonen dat het aertoxic syndrome een beroepsziekte is.

Leestip!
Schadevergoeding na een bedrijfsongeval

Vliegtuiggas oorzaak van letsel

Het letsel is het gevolg van blootstelling aan TCP, een giftige stof die in smeermiddelen van motoren zit. Deze stof kan in het vliegtuig terechtkomen doordat motoren die verse lucht in de cabine en cockpit blazen, olie lekken. De zenuwgassen worden vervolgens ingeademd door alle inzittenden. De stof kan herkend worden door een “natte sokkenlucht”. Passagiers, piloten en stewardessen die de TCP’s niet goed kunnen afbreken, kunnen daar ernstig ziek van worden. Zij takelen volgens Mulder langzaam af. ‘De neurologische klachten zijn zodanig dat hun dagelijks functioneren ernstig wordt belemmerd. Sommigen gaan er uiteindelijk zelfs aan dood.’

Leestip!
Piloten lopen letselschade op door giftige dampen

Passagiers en crew United Airlines ziek door vliegtuiggas
Vorige week nog was er een incident op Schiphol dat volgens Mulder opnieuw de gevaren van oliedeeltjes in het luchtsysteem aantoont. Bij een vlucht van United Airlines werden passagiers en bemanningsleden onwel. Ter hoogte van IJsland keerde de bemanning om en vloog terug naar Schiphol. Ambulancepersoneel moest daarna zeker 15 mensen behandelen. Verschillende theorieën deden de ronde:

  • zuurstofgebrek;
  • een griepgolf;
  • voedselvergiftiging.

Maar Mulder is er zeker van dat er sprake was van het aerotoxic syndrome. Zuurstofgebrek is volgens hem moeilijk vast te stellen omdat dat niet wordt gemeten. Een griepgolf breidt zich niet zo snel uit. Een voedselvergiftiging is ook niet waarschijnlijk, omdat bemanningsleden ander eten krijgen dan passagiers. Het moet – denkt hij – wel door olielekkage in de motor zijn gekomen. United Airlines beperkte zich in een verklaring dat een aantal crewleden en passagiers zich ziek voelden en er daarom terug werd gevlogen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt later dit jaar met een rapport over het incident.

Letselschade door TCP is te voorkomen
Het rapport van het bevolkingsonderzoek van Mulder is aangeboden aan de Nationale Adviesgroep Cabinelucht (NAC). Deze adviesgroep is door het ministerie ingesteld en laat wetenschappelijk onderzoek doen naar het aerotoxic syndrome. Mulder hoopt dat vliegtuigbouwers zo snel mogelijk stoppen met het systeem waarbij de cabinelucht via de motoren wordt aangezogen. Mulder stelt dat er bij nieuwe toestellen een apart apparaat aanwezig is dat de lucht aanzuigt. Dat kan ook in bestaande toestellen worden ingebouwd. Toch doet bijna geen enkele vliegmaatschappij dat. Mulder vermoedt dat dit te maken heeft met angst. Maatschappijen zouden bang zijn dat ze daarmee erkennen dat giftige stoffen in de lucht komen en dat schadeclaims worden ingediend.

Leestip!
Dit zijn de 8 beroepsziekten met kans op blijvend letsel 

Bron: De Telegraaf / Leidsch Dagblad

Gratis hulp en advies
Beroepsziekten vragen speciale aandacht en andere regels. Een werkgever is doorgaans (goed) verzekerd, maar werknemers willen de onderlinge verhoudingen met hun baas niet verpesten met een letselschadeclaim. Voor gratis hulp en advies belt u naar onze helpdesk op 0800-0112 (maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30). Wij beantwoorden graag uw vragen en geven u gratis juridisch advies over de schadevergoeding na een (psychische) beroepsziekte en het claimen van uw letselschade.

Hoe nuttig is deze pagina?

Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

GratisDirect hulp Bel Gratis0800 - 0112
Meer artikelen in deze categorie