Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

Claim uwLetselschade Bel Gratis0800 - 0112

Appen en bellen toch niet grootste boosdoeners fietsongevallen 5/5 (1)

13 december 2017
appen, fietsongeval, bellen

Niet appen, maar het gedrag van fietsers en de toestand van de weg zijn de belangrijkste oorzaken van fietsongevallen. Dit blijkt uit het nieuwe rapport ‘Fietsongevallen in Nederland’ van VeiligheidNL.

Volgens het rapport belandt slechts een beperkt aantal fietsers door appen of bellen op de Spoedeisende Hulp (SEH). Ongeveer 1,2 procent van de slachtoffers gebruikte een mobiele telefoon tijdens het ongeval. Variërend van 1,9 procent bij de jeugd onder 25 jaar tot 0,8 procent bij slachtoffers ouder dan 25 jaar. Het totaal aantal SEH-behandelingen naar aanleiding van fietsongevallen in Nederland lag in 2016 op 74.400 (75.900 in 2015), volgens het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL.

Bedienen touchscreen
De gegevens in het nieuwe rapport van VeiligheidNL staan enigszins haaks op eerdere gegevens over fietsongevallen van onder andere Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, de Rijksuniversiteit Groningen en TNO. Deze organisaties concludeerden vorig jaar nog dat bij 20 procent van de ongevallen met fietsers tussen de 12 en 24 jaar het mobieltje een rol zou hebben gespeeld. Om die reden is de afgelopen jaren de nodige aandacht besteed aan het beïnvloeden van gedrag bij deze doelgroep. Niet het bellen zelf maar het bedienen van een touchscreen zou volgens de onderzoekers tijdens het fietsen het grootste risico opleveren.

Leestip!
Hoe gevaarlijk is smartphonegebruik tijdens het fietsen?

Andere oorzaken fietsongevallen
Als appen en bellen niet de grootste boosdoeners zijn, wat dan wel? Uit het onderzoek van VeilgheidNL komt naar voren dat de oorzaak van fietsongevallen gezocht moet worden in andere afleiding:

  • Gedrag van fietsers:  
  • Onoplettendheid en risicovol gedrag;
  • Praten met anderen;
  • Muziek luisteren .
  • De toestand van de weg:
  • bijvoorbeeld door gladheid;
  • gaten in de weg.
  • losliggende tegels.

Dat werd eerder dit jaar ook geconstateerd door organisaties als de ANWB, SWOV en de Nationale Fiets Telweek.

Leestips!
Een op de vijf fietsroutes in Nederland onveilig
Obstakels en gevaarlijke situaties op fietspaden onder de loep

Appverbod voor fietsers in 2018
Op dit moment wordt veel gesproken over het toenemende gevaar van bellen en appen op de fiets. In 2018 komt verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen met een voorstel voor een appverbod voor fietsers. Het is goed dat schermgebruik in het verkeer wordt geanalyseerd, maar voor fietsers, zo blijkt uit het rapport van VeiligheidNL, is dit dus niet de enige aanleiding voor een fietsongeval. Om meer inzicht te krijgen in het verband tussen telefoongebruik en fietsongevallen is meer onderzoek nodig.

Bron: VeiligheidNL

Veel gestelde vragen na fietsongevallen
Op Letselschade.nl beantwoorden we de meest gestelde vragen naar aanleiding van fietsongevallen, zoals:

Hoe nuttig is deze pagina?

Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

GratisDirect hulp Bel Gratis0800 - 0112
Meer artikelen in deze categorie