Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

Claim uwLetselschade Bel Gratis0800 - 0112

Fietspadcode moet orde in chaos op fietspaden brengen

14 augustus 2017

13,5 miljoen fietsers op ruim 36.000 km fietspaden. Gaat dat wel goed? Lang niet altijd. Een speciale ‘fietspadcode’ moet orde in de fietschaos gaan scheppen.

Een gedragscode op fietspaden is nodig omdat de drukte zorgt voor meer gedrang en risico op fietsongevallen met letselschade. Zo noemt Veilig Verkeer Nederland het gevaarlijk vol op de fietspaden: jaarlijks raken 350.000 mensen gewond na een ongeval op de fiets.

Vooral ouderen zijn kwetsbaar. Van de tweehonderd fietsers die jaarlijks in het verkeer omkomen is 70 procent ouder dan 60 jaar, blijkt uit cijfers van Veiligheid.nl. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt bovendien dat het fietsgebruik tussen 2004 en 2014 met 11 procent is gestegen. Snorscooters, e-bikes, stadsfietsen en scootmobiels rijden kriskras door elkaar. En de populariteit van de fiets als vervoersmiddel zal alleen maar verder stijgen.

Gedragsregels op fietspaden moet orde aanbrengen
Voor de ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU reden om vanaf volgend jaar te gaan werken met een speciale ‘fietspadcode’ en borden die fietspadgebruikers met verschillende snelheden uit elkaar moeten houden. De werktitel is: ‘Geef elkaar de ruimte’. Een boodschap met die strekking moet op nieuwe verkeersborden staan, die vanaf volgend jaar zomer zijn gepland.

Leestip!

Meer rekening houden met elkaar
Doel van het opstellen van de code is dat fietspadgebruikers meer rekening met elkaar houden. De gedragscode zal niet alleen gericht zijn op snelheidsduivels.Dat betekent dat langzame fietspadgebruikers rechts aanhouden en achter elkaar rijden, zodat snelle gebruikers – snorfietsers en wielrenners – beter kunnen passeren. Racefietsers hebben niet meer rechten om overal maar keihard te racen. Ook zij kunnen op drukke stroken vaart minderen en bijvoorbeeld laten weten dat zij eraan komen met een belletje.  Kortom: Elke doelgroep op het fietspad kan aanwijzingen gebruiken voor veilig gedrag. Zo moeten scholieren hun ogen op het fietspad houden en niet op hun smartphone.

Ouderen en wielrenners extra kwetsbaar
Extra kwetsbaar op het fietspad zijn ouderen. Mede door de komst van de e-bike blijven zij langer en meer fietsen. Ze reageren doorgaans minder snel, zijn minder stabiel en lopen makkelijker letsel op. Naast ouderen vormen wielrenners een kwetsbare groep. Met de komst van de elektrische fiets en de toename van het gebruik van snorfietsen en scootmobiels, zijn er de laatste jaren meer ernstige ongevallen met racefietsen te betreuren. Speciale snelfietsroutes voor wielrenners en e-bike-gebruikers moet dit aantal gaan terugdringen. In de regio Arnhem Nijmegen zijn al verschillende van die routes.

Leestip!

Snelle en langzame fietspadstrook
De ‘fietspadcode’ komt in de vorm van aanwijzingen op borden die langs drukbezochte fietswegen worden geplaatst. De ANWB meldt dat zij ook graag zien dat er twee fietspadstroken komen, een voor langzamere en een voor snellere fietsers. De huidige paden zouden niet breed genoeg zijn om al het fietsverkeer aan te kunnen.

Bron: o.a. NOS.nl

Letselschade door fietsongeval? 
Bel gratis onze helpdesk op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Wij beantwoorden vrijblijvend uw vragen over uw fietsongeval, het claimen van een schadevergoeding en het inschakelen van juridische hulp. Buiten openingstijden kan u uw fietsongevalmelden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.

Hoe nuttig is deze pagina?

Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

GratisDirect hulp Bel Gratis0800 - 0112
Meer artikelen in deze categorie