Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

Claim uwLetselschade Bel Gratis0800 - 0112

Veroorzaakt herenfiets meer ongevallen met letsel dan damesfiets? 2.5/5 (2)

25 augustus 2017
fietsongeval, fiets, herenfiets, damesfiets, fiets met stang

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en jongerenorganisatie TeamAlert wilden af van de herenfiets. De stang zou regelmatig zorgen voor ongevallen met letselschade.

“Voor zijn veiligheid zou het goed zijn als de man voortaan door het leven gaat op een damesmodel”, die oproep deden Veilig Verkeer Nederland (VVN) en jongerenorganisatie TeamAlert onlangs. Ze mikten hiermee vooral op de doelgroep die het meest kwetsbaar is: jonge vaders met kinderzitjes en senioren. Jonge vaders blijken echter al om heel andere redenen dan veiligheid de stangloze fiets te gebruiken (Het heeft puur praktische redenen: het stapt gemakkelijker op en vaak zitten de kinderzitjes op de fietsen van de moeders).

Senioren op damesfiets
Ook voor senioren geldt dat zij de damesfiets gebruiken, maar niet uit veiligheidsoverwegingen. Volgens de fietsersbond omdat ze door stramheid hun been niet meer zo gemakkelijk over het zadel kunnen zwaaien. De Fietsersbond adviseert dan ook deze groep, maar ook jonge vaders, nadrukkelijk de stang af te zweren om fietsongevallen te vorokomen.

Wat is er eigenlijk gevaarlijk aan de herenfiets?
Volgens VVN en TeamAlert zit het risico met name in houding. Herenfiets-rijders zitten meer voorovergebogen, waardoor het hoofd bij een valpartij eerder de grond raakt dan schouder of heup. Ook zouden ouderen bij het op- en afstappen meer risico’s lopen. Deze constateringen zijn gebaseerd op een onderzoek met crashtests van het Zweedse nationale onderzoeksinstituut VTI op het gebied van verkeer en transport. Klein detail: de studie richt zich op racefietsen en mountainbikes en niet op de ‘normale’ herenfiets zoals wij die kennen. Veilig Verkeer Nederland (VVN) is dan ook teruggekomen op het advies om te stoppen met de verkoop van herenfietsen. De herenfiets, met zijn hoge stand, is gevaarlijk voor sommige, maar niet alle verkeersgebruikers, nuanceert een woordvoerster. Als het aan VNN en jongerenorganisatie TeamAlert ligt, gebruiken vaders met jonge kinderen en senioren voortaan een fiets zonder stang.

Hoe zit dat met die crashtests?
VTI voerde tientallen fiets-crashtesten uit, en onderzocht op die manier wat de invloed van zadelhoogte, zitpositie en gewichtsverdeling van fietsers is. Bij een val vanaf een damesfiets raken heup en schouder het eerst de grond, net voordat het hoofd de grond raakt. Bij een herenfiets is de kans groter dat het hoofd als eerste de grond raakt.

Zijn er meer risico’s bij andere fiets-typen, zoals de e-bike en ligfietsen?

  • E-bike: onderzoekers vonden geen bewijs dat de elektrische fiets bij een plotselinge stop extra risico met zich meebrengt. Het extra gewicht en het lage zwaartepunt vermindert juist de kans om over het stuur heen te slaan, waardoor met name de kans op hoofdletsel beduidend kleiner is.
  • Ligfiets: Ligfietsen laten de fietser bij een koprol over het voorwiel een grotere boog maken dan een fietser op een ‘normale’ fiets, wat resulteren kan op grotere letselschade. Gevaarlijker echter dan een plotselinge stop, met het risico van ‘over de kop slaan’, zijn autoportieren. Dat blijkt uit een studie van het Duitse UDV. Op het bijbehorende filmpje zie je dat de fietser praktisch onthoofd wordt. Dan maar liever een koprol.

Leestip!
Wie is aansprakelijk bij een fietsongeval?

Letselschade door fietsongeval?
Bel gratis onze helpdesk op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Wij beantwoorden vrijblijvend uw vragen over uw fietsongeval, het claimen van een schadevergoeding en het inschakelen van juridische hulp. Buiten openingstijden kan u uw fietsongevalmelden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.

Hoe nuttig is deze pagina?

Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

GratisDirect hulp Bel Gratis0800 - 0112
Meer artikelen in deze categorie