Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

Claim uwLetselschade Bel Gratis0800 - 0112

Vrachtwagenchauffeurs en automobilisten vaak afgeleid in verkeer

2 juni 2017
vrachtwagen, afleiding, smartphonegbruik

Afleiding in het verkeer is een belangrijke oorzaak van ongevallen met letselschade. Vrachtwagenchauffeurs zijn 20 procent van de tijd dat ze rijden afgeleid, automobilisten letten 10 procent van hun rijtijd niet op de weg. Dit blijkt uit Europees onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Vooral eten tijdens het rijden of apparatuur in de cabine leidt de vrachtwagenchauffeurs af. Ook zijn chauffeurs bezig met eten, drinken, scheren of make-up aanbrengen.  Vrachtwagenchauffeurs gebruiken iets minder hun mobiel dan automobilisten: in bijna 3 procent van de rijtijd. Automobilisten zijn vier procent van hun rijtijd bezig met hun smartphone.

90.000 uur aan materiaal
Hoe gedragen weggebruikers zich? Dat is het doel van het onderzoek van SWOV. Twee jaar lang deed het onderzoek naar het rijgedrag van automobilisten, vrachtwagenchauffeurs en scooterrijders in zes Europese landen. In totaal zijn ongeveer 280 weggebruikers gevolgd door middel van camera’s binnen en buiten het voertuig. Zowel bestuurder als de omgeving van het voertuig werden gefilmd. In totaal heeft de SWOV 90.000 uur aan materiaal. Met deze database kan SWOV zien wat weggebruikers doen onder verschillende omstandigheden.

Belangrijke oorzaak ongevallen
Dat vrachtwagens en automobilisten relatief vaak zijn afgeleid is zorgelijk, vindt een onderzoekster van SWOV. Het onderzoek zegt eigenlijk: op het moment dat je op de weg rijdt is één op de twintig auto’s om je heen met de telefoon bezig. De ogen en gedachten zijn dus niet bij/op de weg. Deze afgeleide weggebruikers kunnen niet reageren als er iets onverwachts gebeurt. Daarmee is het een belangrijke oorzaak van ongevallen met letselschade.

Met gedachten ergens anders zijn
SWOV vermoedt dat Nederlanders meer zijn afgeleid in het verkeer dan uit het onderzoek van de SWOV blijkt. De SWOV meet met de camera’s namelijk of iemand een bepaalde handeling doet, bijvoorbeeld Whatsappen. Maar met je gedachten ergens anders zijn en niet op de weg letten wordt niet gemeten. Dat is ook afleiding en ook gevaarlijk. De SWOV hoopt dat overheden en bedrijven de onderzoekresultaten zullen gebruiken bij het ontwikkelen van nieuw beleid of veiligere auto’s.

Leestip!

Wie is aansprakelijk bij ongeval door afleiding/smartphonegebuik?
Jaarlijks zijn er tientallen dodelijke slachtoffers van letselschade te betreuren door het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer. De vraag over aansprakelijkheid bij een ongeval met letselschade door afleiding/smartphonegebruik neemt toe. Verzekeraars zetten al apps in om het rijgedrag van hun verzekerden te volgen en analyseren. Vooralsnog vrijblijvend en bedoeld om korting te bewerkstelliggen. Het lijkt echter een kwestie van tijd dat deze vrijblijvendheid minder wordt en de korting transfereert naar straffen.

Apps inzetten bij afwikkeling letselschade
Daarnaast kunnen deze apps of de nog verder te ontwikkelen apps, helpen bij de schadeafwikkeling. Wie is aansprakelijk? Met bijvoorbeeld gebruik van de data over snelheid, remvertraging, evt. richting aangeven etc. Die informatie wordt echter nog niet verplicht gedeeld met verzekeraars, maar ook dat lijkt een kwestie van tijd. De toename van het aantal ongevallen met daarbij de verhoging van de schadelast, kan verzekeraars bewegen (versneld) hun verzekerden te doen overtuigen of verplichten deze middelen verder in te zetten.

Heeft u letselschade opgelopen door een verkeersongeval?
Of wilt u weten wie aansprakelijk is is bij letselschade of zelfs overlijden bij een verkeersongeval? Dan kunt u voor meer informatie contact opnemen met onze LetselHelpdesk via ons contactformulier of GRATIS nummer 0800 – 0112.

Hoe nuttig is deze pagina?

Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

GratisDirect hulp Bel Gratis0800 - 0112