Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± 0 min

5 maatregelen om ongevallen op overweg spoor te voorkomen

Om ongevallen op de overweg van het spoor te voorkomen, moet Prorail zorgen voor instructies voor bestuurders van met name zware en langzame voertuigen. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Betere instructies

Door inschattingsfouten kunnen bestuurders van zware en langzame voertuigen bij het oversteken van een overweg over het spoor ongevallen met letselschade veroorzaken. ProRail moet daarom zorgen voor instructies bij overwegen om duidelijk te maken of bestuurders zelfstandig de overweg kunnen passeren of dat zij daarbij informatie en instructies van ProRail nodig hebben. Dit is het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid die daarnaast nog een aantal aanbevelingen doet om de veiligheid op het spoor te verbeteren en ongevallen met spoorwegovergangen te voorkomen. Zo pleit De Raad voor:

  • Het aanbrengen van een alarmeringsinstallatie bij overwegen
    Hiermee kan een overweggebruiker die in de problemen is alarm slaan. Prorail kan op die manier machinisten waarschuwen voor een geblokkeerd spoor.
  • Het verhogen van de botsbestendigheid van de cabine van de treinbestuurder
    Op dit moment zijn de crashconstructie van treincabines niet bestand tegen de krachten die vrijkomen bij een zware botsing. Ook kunnen machinisten er op dit moment bij een dreigende botsing niet op rekenen dat zij tijd hebben om uit de cabine te vluchten.
  • Betere samenwerking tussen ProRail en lokale wegbeheerders
    Zodat de risico’s op ongevallen bij overwegen gezamenlijk kunnen worden beoordeeld.
  • Een procedure waarmee overweggebruikers veilig kunnen oversteken Overweggebruikers die niet veilig kunnen oversteken zouden dit met een procedure toch binnen een redelijke termijn moeten kunnen doen.
  • Voorlichting van bestuurders van bijzondere voertuigen
    Bestuurders zouden in onder meer opleidingen en huurcontracten op de risico’s van het oversteken van een overweg gewezen kunnen worden.


Ongeval Dalfsen

Aanleiding voor het onderzoek door de Onderzoeksraad was het spoorweg ongeval in Dalfsen in februari 2016 waarbij een reizigerstrein op een bewaakte overweg tussen Dalfsen en Ommen botste op een overstekende hoogwerker. De treinmachinist kwam hierbij om het leven. Twee inzittenden van de trein raakten lichtgewond. De cabine waarin de treinmachinist zich bevond, werd geheel vernield, de hoogwerker werd totaal verwoest. De machinist kon het ongeval pas vier seconden voor de botsing zien aankomen. Dit had te maken met de hoge snelheid van de trein en een onoverzichtelijke boog in het spoor. Voor de bestuurder van de hoogwerker was er geen mogelijkheid om ProRail te waarschuwen dat de overweg was geblokkeerd. In andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn dergelijke voorzieningen al wel aanwezig om overwegongevallen te voorkomen.

Dodelijke slachtoffers

Hoewel het aantal ernstige overwegongevallen de afgelopen tien jaar aanzienlijk is afgenomen, blijft het aantal spoorwegongevallen met dodelijke slachtoffers de laatste jaren gelijk. Het aantal overwegongevallen bedraagt al enige tijd tien tot vijftien per jaar. Volgens de Onderzoeksraad valt op korte termijn veiligheidswinst te boeken door maximaal in te zetten op het tegengaan van overwegbotsingen met zware voertuigen.

Lees meer: Verdere daling ongevallen met letsel op spoorwegovergang

Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid

Gratis hulp en advies

Wij beantwoorden graag uw vragen over ongevallen met letselschade. Bel onze helpdesk gratis op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar.

Buiten openingstijden kan u uw schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.