Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

‘Als ik maar geen letselschade oploop’: zelfrijdende auto roept morele dilemma’s op

Twee scenario’s: Een zelfrijdende auto rijdt vol gas op een zebrapad af. A: De auto rijdt door, maar tien mensen komen om het leven. B: de auto wijkt uit naar de muren aan de zijkant van de weg, waardoor alleen de bestuurder om het leven komt. Wat kiest u?

Veel mensen kiezen antwoord A, blijkt uit studies van Franse en Amerikaanse onderzoekers die donderdag zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science, aldus de The Wall Street Journal. De meeste mensen willen een zelfrijdende auto die de bestuurder altijd beschermt tegen letselschade bij een onvermijdelijk ongeluk. Ook als er veel meer levens kunnen worden gered als dat niet gebeurt.

Dodelijk ongeluk
Ruim 1.900 mensen kregen de vragen over zelfrijdende auto’s voorgelegd. De focus lag bij de vragen op verkeerssituaties waarin een dodelijk ongeluk onvermijdelijk is, zoals het scenario dat een zelfrijdende auto vol gas op een zebrapad afgaat. In de antwoorden van de respondenten blijkt wel onderscheid in wat mensen denken en wat ze daadwerkelijk doen als ze een auto zouden kopen.

Bestuurder beschermen
Zo liet 76 procent van de respondenten in een van de studies (waarbij 182 mensen werden ondervraagd) weten voor een auto te zijn die de minste doden maakt. Ook als de bestuurder daarbij zelf om het leven komt. Echter, toen respondenten werd gevraagd welke auto ze daadwerkelijk zouden kópen, antwoordde het gros (dat als puntje bij paaltje komt) toch te gaan voor een auto die het leven van de bestuurder beschermt, in plaats van een zelfrijdende auto met een 'morele functie' ofwel: een model dat (andere) levens kan redden.

Meer aandacht voor psychologische effect
Er moet meer aandacht komen voor het psychologische effect van de auto’s, vinden de onderzoekers. Zij stellen in hun onderzoek: “Als uiteindelijk een meerderheid van de mensen een zelfrijdende auto heeft, dan is het ongunstig om de wagens te bouwen zonder de morele functie die levens moet redden.” Kortom: hoog tijd voor een publiek debat over de morele dilemma’s die optreden bij het gebruik van zelfrijdende auto's, aldus de onderzoekers.

Zelfrijdende auto's en aansprakelijkheid
Wat als een zelfrijdende auto vol gas op een zebrapad afgaat en slachtoffers maakt? Wie is dan aansprakelijk? De bestuurder van het voertuig is wettelijk aansprakelijk voor letselschade. Als hij besluit het stuur niet ter hand te nemen maar zich te laten leiden door apparatuur, dan blijft hij verantwoordelijk. Ook als zijn zelfrijdende auto tijdens het verkeersongeval zichzelf bestuurde en de bestuurder dacht dat het veilig was. Maakt het systeem een fout, dan zal hij de letselschade die hij eventueel heeft moeten voldoen aan een letselschade slachtoffer kunnen verhalen op de producent. Dat is echter niet eenvoudig getuige eerdere verkeersongevallen met weigerende remsystemen en auto’s die automatisch gas gaven.

Heeft u een ongeluk gehad en heeft u daarmee letselschade opgelopen?
Laat u goed bijstaan door ervaren en deskundige letselschade experts. Bel voor gratis advies door een letselschade specialist bij u in de buurt, op bovengenoemd telefoonnummer 0800 - 0112.

Bron: Nu.nl