Terug naar overzicht
± 4 min

Andere woning nodig na letselschade: wat dan?

Soms zijn er van die zaken, die blijven ons bij. Bijvoorbeeld onze cliënt die bij een fietsongeval met een andere fietser zo ernstig ten val kwam, dat hij blijvend letsel opliep. Zijn woning moest worden aangepast, maar deze was daarvoor niet geschikt. Er zat niets anders op dan te verhuizen. Maar wie moest de rekening betalen?

Bij LetselSchade.nl werken we goed samen met verzekeraars. Als het gaat om letselschadevergoeding, is het zeker niet altijd hard tegen hard. Liever niet zelfs.

De meeste verzekeraars van de wederpartij hebben het beste voor met onze cliënten. Maar het gaat niet altijd goed, zoals je kunt lezen in dit artikel  van RTL Nieuws. Hieruit blijkt dat er verzekeraars zijn die gemeenten soms laten opdraaien voor kosten die ze eigenlijk zelf zouden moeten betalen. Daardoor hebben slachtoffers van letselschade een lange weg te gaan, want moeten ze nu bij de gemeente zijn of de verzekeraar van de wederpartij als ze kosten maken voor hulp in huis of zelfs een verhuizing? Een goede letselschadespecialist voorkomt kastje-muur en komt voor de cliënt op.

Fietsongeval met letselschade

Terug naar onze cliënt, die zoals gezegd blijvend letsel opliep na een botsing met een andere fietser. Meneer meldde zich bij de verzekeraar van de veroorzaker en de verzekeraar erkende dat de wederpartij aansprakelijk  was. Meneer maakte sinds het ongeval buitenshuis gebruik van een rolstoel en/of scootmobiel, binnenshuis van krukken en een rollator. Maar dit was zo belastend voor hem, dat hij het advies kreeg om binnenshuis een zogeheten trippelstoel te gebruiken.

Aanpassen woning na letselschade

De woning van meneer was niet geschikt voor het gebruik van een trippelstoel. Bovendien was het ook niet mogelijk om de woning zo aan te passen dat hij wél een trippelstoel kon gebruiken. Er zat voor meneer niets anders op dan te verhuizen naar een rolstoeltoegankelijke woning. Meer over kosten bij ongevallen met letselschade vind je hier.

€ 300.000 tekort voor andere woning

Meneer woonde in een 2-onder-1-kap woning met tuin. Verhuizen lukte niet, omdat hij geen geschikte woning kon vinden die in zijn financiële plaatje paste. Zo’n woning zou namelijk tussen de € 550.000 en € 600.000 kosten. Meneer kwam ca. € 300.000 tekort en wilde dat de verzekeraar dit zou betalen.

Wat zei de verzekeraar?

De verzekeraar was het niet eens met het standpunt van meneer en gaf aan dat een appartement een goed alternatief zou zijn voor meneer. Dit kon meneer namelijk wél betalen. De verzekeraar vond het niet redelijk om bij te dragen aan de aankoop van de woning. Wel wilde de verzekeraar de kosten betalen die gemaakt zouden moeten worden om het appartement aan te passen.

Naar de rechter

In dit geval kwamen we er niet uit met de verzekeraar en kwam de zaak voor de rechter. Deze oordeelde dat de verzekeraar de volledige schade moest vergoeden. Het uitgangspunt is namelijk dat het slachtoffer zoveel mogelijk in de situatie moeten worden gebracht zoals die zou zijn als het ongeval niet was gebeurd. En omdat meneer nu in een 2-onder-1-kap woning woonde, vond de rechter dat meneer er met een appartement op achteruit zou gaan.

De rechter oordeelde dan ook dat de verzekeraar ervoor moest zorgen dat meneer kon verhuizen naar een rolstoeltoegankelijke woning met tuin. De € 300.000 die meneer te kort kwam, moest de verzekeraar betalen.

Over Jurilex Letselschade

Heb jij letselschade opgelopen en is de wederpartij aansprakelijk? Neem dan contact met ons op, zodat we samen met jou kunnen uitzoeken of je recht hebt op een letselschadevergoeding. Wij helpen jou gratis . We hebben letselschadespecialisten in elke provincie.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.