Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Snelle fietsers minder kans op ongeval

Meestal wordt (te) hard rijden in het verkeer bestraft met een boete of nog erger: een ongeval. Bij fietsers in Londen is het omgekeerde aan de orde. Trage fietsers zijn vaker betrokken bij een ongeluk dan mensen die flink doortrappen.

Dit blijkt uit onderzoek van de University of Westminster in Londen, zo meldt de Engelse avondkrant Standard

Meer respect voor snelle fietsers
Het verband tussen langzamer fietsen (langzamer dan 13 km per uur) en de grote kans op fietsongevallen met letselschade, heeft volgens de Londense onderzoekers te maken met het feit dat automobilisten meer respect hebben voor snelle (meer dan 19 km per uur) fietsers. Ook zouden autobestuurders snelle fietsers minder vaak inhalen. Trage fietsers zijn veel kwetsbaarder in het verkeer en zorgen vaker voor net-niet-ongelukken. Overigens geldt dit wel vooral voor Londen, waar de wetenschappers het onderzoek uitvoerden.
Omdat vrouwen over het algemeen minder hard fietsen dan mannen, hebben zij meer kans op een ongeluk. Afgelopen jaar verongelukten negen fietsers in het Londense verkeer, daaronder waren zes vrouwen en drie mannen.

Fietsers beschermd
Fietsers met letselschade worden door de Nederlandse Wegenverkeerswet beschermd bij een aanrijding (fietsongeluk) met een sterke verkeersdeelnemer. De aansprakelijkheid op grond van de Wegenverkeerswet is een vorm van risicoaansprakelijkheid, omdat schuld of verwijtbaarheid niet hoeft te worden aangetoond om een verplichting tot schadevergoeding vast te stellen.