Terug naar overzicht
± 4 min

Heb je als medepassagier recht op een schadevergoeding?

Iedereen zit weleens als medepassagier bij iemand in de auto. Je vertrouwt de bestuurder waarbij je instapt en jullie verwachten de eindbestemming veilig te halen. 

Hoe veilig de bestuurder ook mag rijden, een verkeersongeluk zit in een klein hoekje en kan helaas iedereen overkomen. De bestuurders van de betrokken auto’s vullen samen het schade aangifteformulier in.

Fijn, maar hoe zit het nu met jouw schade als mede-inzittende? 
Graag leggen wij dit aan je uit!

Schuldloze inzittende

Mede-inzittenden die slachtoffer zijn van een verkeersongeval, worden ook wel schuldloze inzittenden genoemd. Als onschuldige inzittende heb je immers niet bijgedragen aan het ontstaan van het ongeluk. 

Je hebt ook geen schuld aan het veroorzaken van het ongeval. De realiteit is echter wel dat je letselschade hebt opgelopen en dat je nu voor onverwachte kosten komt te staan.

Heb je dan als medepassagier recht op een schadevergoeding?

Speciale schaderegeling voor medepassagiers

Om te voorkomen dat je als inzittende en slachtoffer van een verkeersongeval met lege handen komt te staan, is er door het Verbond van Verzekeraars in april 2017 een speciale regeling in het leven geroepen: "De Schaderegeling Schuldloze Derde". 

Deze regeling was hard nodig. In de praktijk bleek meer dan eens dat zowel de verzekeraar van de veroorzaker, als de eigen verzekeraar van de bestuurder, geen aansprakelijkheid wilde erkennen voor de letselschade van de inzittende. Voorheen wachtten slachtoffers jaren op een letselschadevergoeding, dat is nu verleden tijd.

Ben je medepassagier en slachtoffer van een verkeersongeval?


Door de regeling hoef je niet af te wachten tot één van de verzekeraars de aansprakelijkheid erkent.

Je kan nu één van de verzekeraars aanspreken voor het letsel na een verkeersongeval. Ongeacht of deze partij aansprakelijk is voor de letselschade. 

De verzekeraar die door de medepassagier wordt aangesproken, wordt overigens de Regelend verzekeraar genoemd. 

Waar moet je als schuldloze inzittende aan voldoen?

Om als schuldloze inzittende gebruik te kunnen maken van de regeling, moet er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan:

•    er is sprake van een verkeersongeval;
•    je hebt als inzittende geen schuld aan het ongeval; 
•    de aansprakelijkheid is nog niet erkend door één van de partijen. 


Is aan bovenstaande voorwaarden voldaan? Dan zal de regelend verzekeraar de aansprakelijkheid voor het ongeval erkennen en de letselschade volledig moeten uitkeren.

Onze experts en juristen kunnen hier kosteloos bij helpen. Wij helpen bij het bepalen van de aansprakelijkheid, het vaststellen van de letselschade én de realisatie van een rechtvaardige schadevergoeding voor alle gemaakte kosten.


Welke kosten komen in aanmerking voor een schadevergoeding?

Het in kaart brengen van jouw schade en het berekenen van de juiste vergoeding is nog niet zo gemakkelijk!

Zo heb je als slachtoffer niet alleen recht op een vergoeding van de medische kosten, de huishoudelijke hulp die je hebt moeten inschakelen én eventuele vervoerskosten die je hebt gemaakt.

Ook heb je recht op smartengeld. Een financiële vergoeding voor de pijn, verdriet en het leed dat je lijdt. 

Het is daarom goed om te weten dat jij als slachtoffer recht hebt op juridische bijstand.

Je staat er niet alleen voor.

Heb jij als inzittende letsel opgelopen en ben jij benieuwd of wij jou juridisch kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact op met de letselheldesk van LetselSchade.nl. Wij staan jou graag te woord!

Geschreven door:

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.