Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Hoe gevaarlijk is smartphone-gebruik tijdens het fietsen?

Een fresh ’n rebel speakerbox, pathé-bioscoopkaartjes en een heuze veloretti-fiets. Met mooie prijzen worden jonge fietsers in de campagne 'Fiets op, modus aan' verleid om hun telefoon in het verkeer met rust te laten. Een belangrijke campagne, want bij 1 op de 5 fietsongevallen met letsel waarbij jongeren betrokken zijn, speelt mobiel telefoongebruik een rol.

Verhoogde kans op ongeval
De campagne (gestart in 2014) 'Fiets op, modus aan' stimuleert jongeren hun telefoon niet te gebruiken als ze op de fiets zitten. Want telefoongebruik als bellen, berichten schrijven, internetten of muziek luisteren tijdens het fietsers brengt een verhoogde kans op een fietsongeval met zich mee, blijkt uit onderzoek van de SWOV. Vooral het bedienen van een touchscreen blijkt risicovol. Omdat telefoongebruik op de fiets momenteel nog niet verboden is*, zet de overheid in op educatie, voorlichting en techniek om het gedrag te beïnvloeden, zoals de veiligheids-app Fietsmodus.

Risicofactoren bij fietsers
Hoe risicovol is het telefoongebruik tijdens het fietsen eigenlijk? In de factsheet van SWOV staat dat in 3 à 4% van de fietsongevallen met letsel telefoongebruik voorafging en mogelijk een rol heeft gespeeld.

Verder werd telefoongebruik vlak voor een dergelijk ongeval vrijwel even vaak genoemd als muziek luisteren via een muziekspeler (telefoongebruik voor ongeval: 4,3%; muziek luisteren voor ongeval: 4,8%. Omdat fietsers veel vaker muziek luisteren dan een telefoon gebruiken, duidt dit erop dat telefoongebruik (bellen en sms’en) een hogere risicofactor voor fietsongevallen is dan muziek luisteren.

Wat gebeurt er als fietsers een telefoon gebruiken?
Uit onderzoek blijkt dat fietsers die tijdens het rijden hun telefoon gebruiken, zoals het voeren van een gesprek, tekstberichten typen (het meest gevaarlijk) of lezen:

• met een gemiddeld lagere snelheid rijden
• een grotere mentale inspanning ervaren
• meer risico ervaren
• vaker iets over het hoofd zien
• vaker onveilig gedrag vertonen

*In Europa varieert de wetgeving op dit onderwerp. In bijvoorbeeld Zweden, Finland, Noorwegen, Engeland en Ierland is handheld bellen op de fiets ook niet verboden, maar dit is wel verboden in bijvoorbeeld Denemarken, Duitsland en Oostenrijk. Bron: SWOV

Veel gestelde vragen na fietsongevallen
Op Letselschade.nl beantwoorden we de meest gestelde vragen naar aanleiding van fietsongevallen, zoals: