Terug naar overzicht
± 0 min

Letselschade beperkt na reanimatie hartstilstand buiten ziekenhuis

Dat mensen na een hartstilstand verder leven als kasplantje is een misverstand. 90 procent van de mensen heeft na een hartstilstand geen last (meer) van ernstige letselschade. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Hartstichting: Reanimatie in Nederland 2016.

Het is de angst van veel mensen die geconfronteerd worden met een hartstilstand. Na de reanimatie zoveel letselschade oplopen waardoor zij voort moeten leven als kasplant. Een begrijpelijke angst, maar cijfers uit recent onderzoek van de Hartstichting zijn bemoedigender. In het onderzoek wordt gesteld dat de kwaliteit van leven na succesvolle reanimatie (binnen 6 minuten*) buiten het ziekenhuis doorgaans goed is. Ook zijn de kansen op overleving bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis de afgelopen jaren sterk toegenomen. Was de kans op overleving halverwege de jaren negentig nog 9 procent. Inmiddels overleeft 23 procent van de patiënten na een hartaanval door succesvolle reanimatie buiten het ziekenhuis.

Kwaliteit van leven na hartstilstand toegenomen
Elke week krijgen 300 Nederlanders een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De meeste mensen die een hartstilstand overleven hebben een goede kwaliteit van leven. Dit blijkt uit diverse cijfers uit Nederlandse onderzoeken:

  • Met 90% van de slachtoffers gaat het goed na een reanimatie.
  • Overlevenden geven de kwaliteit van hun leven gemiddeld een rapportcijfer 7.
  • In de eerste maanden na een reanimatie komen geheugenproblemen, concentratieverlies en moeite met plannen regelmatig voor.
  • Een jaar na de hartstilstand heeft ongeveer de helft nog last van vermoeidheidsklachten en ongeveer 30% heeft emotionele problemen.
  • Veel mensen kunnen na verloop van tijd hun werk weer hervatten. Een jaar later is ruim 70% weer aan het werk, wel ging een deel van hen minder uren werken.
  • 2 tot 4% is afhankelijk van zorg bij dagelijkse zaken als aankleden en eten.

Verbeteringen dankzij directe reanimatie
Uit onderzoek in zes Nederlandse regio’s (Breda, Limburg, Noord Holland, Twente, Gelderland-Zuid, Utrecht) blijkt dat de kwaliteit van leven na een hartstilstand is verbeterd door een drietal factoren:

  1. Directe reanimatie door omstanders
    Het aantal burgerhulpverleners dat start met reanimatie voor de aankomst van de ambulance (in 75% van de gevallen) is enorm toegenomen. Direct reanimeren door omstanders verdubbelt de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand.
  2. AED wordt sneller en succesvoller ingezet
    Een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Een schokbaar beginritme is het eerst geobserveerde hartritme door AED of ambulance. Patiënten met een schokbaar beginritme als eerst geregistreerde ritme overleven veel vaker: gemiddeld 44%. Is er geen schokbaar beginritme, dan is de kans op overleven gemiddeld 3%.
  3. Meer behandelmogelijkheden 
    Uitgebreide behandelmogelijkheden door ambulancezorgverleners en behandeling in het ziekenhuis dragen bij aan minder blijvend letsel en een betere kwaliteit van leven.

In drie van de hierboven genoemde zes regio’s werd nader onderzoek gedaan naar de neurologische conditie van de gereanimeerde slachtoffers. Daaruit blijkt dat 90% van hen het ziekenhuis in een redelijke tot goede neurologische conditie verliet.

*De Hartstichting heeft het doel om iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving en beperkt blijvende letselschade.

Gratis hulp en advies
Wij beantwoorden graag uw vragen over ongevallen met letselschade. Bel onze helpdesk gratis op 0880 112 129. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kan u uw schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.