Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Meer letselschade door te fanatiek sporten in het nieuwe jaar

Het Nederlands Genootschap van Fysiotherapeuten (KNGF) waarschuwt voor letselschade als gevolg van zogenoemde nieuwjaarsblessures. Fysiotherapeuten zien in de eerste weken van het nieuwe jaar een sterke toename van het aantal sportblessures als gevolg van te fanatiek en te intensief sporten.

Vanwege de goede voornemens is het topdrukte in de sportscholen. Goed, maar volgens het KNGF niet zonder risico’s. Fysiotherapeuten zien ook dit jaar weer allerlei blessures, vooral bij te fanatieke, maar onervaren sporters. De meeste problemen doen zich voor door de overbelasting van ongetrainde pezen. “Er is niets mis met goede voornemens”, zegt sportfysiotherapeut Jeffrey Jansen. “Bewegen is hartstikke gezond. Wij adviseren echter wel het sporten op te bouwen om blessures te voorkomen. Bovendien, een beginnende sporter die snel geblesseerd raakt, gaat nadat hij is hersteld vaak niet meteen weer sporten. De goede voornemens zakken dan weg.” Letselschade is volgens de sportfysiotherapeut gemakkelijk te voorkomen. 5 tips:

1. Begin met één keer sporten per week
Wie niet gewend is om te sporten, kan het best rustig beginnen. Eén keer per week sporten is een uitstekend begin. Wacht na het sporten rustig twee, drie dagen af om te kijken wat het met uw lichaam doet. Voornemens van meteen drie, vier keer per week sporten zijn niet goed. Het is een fabeltje dat sporten pas bij drie keer per week effect heeft. Van nul naar één keer per week is zeer effectief. Vuistregel is: ‘U moet morgen hetzelfde kunnen doen als vandaag.’ Is dat niet het geval, dan moet u gas terug nemen om het risico op letselschade te voorkomen.

2. Stel een realistisch doel
Wees realistisch. Niet alleen als het gaat om het aantal keren sporten per week, maar ook om het resultaat dat u wilt behalen. Een onrealistische doelstelling om bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid kilo’s kwijt te raken, vergroot de kans op blessures. Maar is voor een beginner ook bijna niet vol te houden. En een doelstelling niet halen, werkt vaak demotiverend.

3. Kies een sportschool met goede begeleiding
Veel sportscholen hebben nieuwjaarsacties, waardoor het rond deze tijd erg druk kan zijn. De begeleiding is in deze piekperioden niet altijd en overal even goed. Terwijl goede begeleiding essentieel is om blessures te voorkomen, zeker bij sporten als fitness. Het kan daarom verstandig zijn een sportschool te kiezen waar een sportfysiotherapeut of een sportarts werkt en die om advies te vragen.

4. Begin met een warming-up
Onervaren sporters slaan dit vaak over, maar het is o zo belangrijk: warming-up vóór het sporten. Spieren opwarmen zorgt er ook voor dat u minder last krijgt van spierpijn. Spierpijn is niet erg, maar ‘hoe meer hoe beter’ is een misvatting.

5. Varieer in sporten
Als u al vaker dan een keer per week wilt sporten, varieer dan. Bepaalde sporten zoals fietsen en hardlopen kunt u in principe dagelijks beoefenen. Daarvoor geldt wel: opbouwen. En blijf uzelf afvragen: voelt dit lekker aan? Elke dag fitnessen is niet verstandig, al kan dat worden opgelost door elke dag andere spiergroepen te trainen.