Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Mentaliteit vrachtautochauffeurs oorzaak ongevallen met letselschade

Te weinig afstand houden, bellen en appen tijdens het rijden, ongeconcentreerd. Vrachtwagenchauffeurs keuren elkaars mentaliteit af en zien het als grote veroorzaker van veel ongelukken met letselschade. Dit stelt transportdeskundige Jacques van der Linden.

Jacques van der Linden, met meer dan veertig jaar ervaring in de transportsector, deed via sociale media gedurende twee weken onderzoek naar de oorzaken van ernstige ongevallen met letelschade. Na zware ongelukken benaderde hij vrachtwagenchauffeurs via achttien Facebookpagina’s. Hij vroeg de chauffeurs naar de oorzaken en hun oplossingen om (dodelijke) ongevallen en letselschade te voorkomen. Uit meer dan 1.300 reacties, selecteerde hij een top tien. Volgens Van der Linden leeft het onderwerp onder de chauffeurs. Steeds meer chauffeurs geven aan zich angstig en onveilig op de weg te voelen.

Naar elkaar wijzen
Uit zijn onderzoek blijkt dat de helft van de aangevoerde oorzaken en oplossingen teruggevoerd kan worden op de chauffeurs zelf. Chauffeurs geven aan dat het gebruik van telefoons en laptops tijdens het rijden en te weinig onderlinge afstand houden debet is aan het ontstaan van ongevallen met letselschade. Ook gunnen chauffeurs elkaar geen ruimte. Strenger controleren en zwaarder bestraffen zien ze als goede oplossing.
Opvallend is dat chauffeurs niet de hand in eigen boezem steken, maar beschuldigend naar elkaar wijzen. In Schade Magazine stelt hij: “De chauffeurs weten naadloos de pijnpunten aan te wijzen, maar wijzen nooit naar zichzelf. Niemand zegt: ‘ík houd te weinig afstand’, of ‘ík kijk ook Facebook achter het stuur’. Er is bewustwording nodig van de eigen verantwoordelijkheid om ongevallen met ernstige letselschade te voorkomen.” Politiek en belangenorganisaties, zoals Veilig Verkeer Nederland en de vakbonden kunnen daarin een belangrijke rol spelen volgens Van den Linden. Maar die (op de SP na) doen vooralsnog niets met de bevindingen.

Lees ook:
Vrachtwagenongevallen verantwoordelijk voor ernstige letselschade slachtoffers

Nieuwe typen vrachtwagens moeten de kans op letselschade onder fietsers en voetgangers verkleinen