Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Minder jonge bromfietsers is minder letselschade

Recent publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) cijfers over het dalend aantal bromfietsen onder Nederlandse jongeren. Begin 2015 hadden jongeren onder de twintig jaar samen opgeteld 40.000 bromfietsen. Dat is 63 procent minder dan in 2010. De grootste daling werd in Noord-Brabant gemeten. Daar is het aantal jongeren tussen de 16 en 20 jaar met een brommer het afgelopen jaar met 17 procent het sterkst gedaald.

Verplicht praktijkexamen
100.000 bromfietsen reden er in 2010 nog in ons land. Maar sinds 5 jaar neemt het aantal drastisch af. Dat heeft te maken met een aantal factoren. De eerste is het praktijkexamen dat sinds 2010 verplicht is wanneer je als jongere het bromfietsrijbewijs wilt halen. Daarvoor was het theorie-examen voldoende. Verder is het ook mogelijk geworden om op jongere leeftijd een autorijbewijs te halen. Hierdoor zien jongeren mogelijk af van een bromfiets. De brommer zal echter nooit helemaal uit het straatbeeld verdwijnen. Vijftigplussers bezitten juist vaker een bromfiets. Sinds 2010 is het aantal bromfietsen bij deze groep gestegen met 32 procent naar 465.000. Inmiddels is ruim 40 procent van de 1,1 miljoen bromfietsen eigendom van iemand die 50 jaar of ouder is.

Invloed op het ongevalrisico
Hoewel de oudere bromfietser met haar toename de jongere redelijk compenseert, zal de afname van het aantal jonge bromfietsers invloed hebben op het het ongevalrisico. Dat is namelijk bij jonge brom- en snorfietsers het grootst. Jongeren, vooral jongeren in de leeftijd 16-17 jaar, lopen een groot risico om met een brom- of snorfiets te verongelukken. Circa een derde van de ernstige slachtoffers valt in de groep 16 - 24 jaar.
Bromfietsers hebben een hoog ongeval-risico omdat ze door de snelheid waarmee ze rijden zeer kwetsbaar zijn in het verkeer. Jongeren hebben een hoog ongeval-risico doordat ze weinig ervaring hebben in het verkeer. Dit wordt versterkt doordat jongeren vaak hun eigen vaardigheden overschatten en de risico's van verkeersdeelname onderschatten. De kans op letsel na een verkeersongeval met een bromfiets is statistisch gezien een stuk groter.

Bron: nu.nl