Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Minder letselschade bij bejaarden en minder validen door instaptegel

De gemeente Arnhem heeft een voorloperspositie ingenomen door al haar vierhonderd bushaltes te voorzien van een zogenaamde 'BRENG-tegel' en een 'gehandicaptentegel'. Minder validen kunen daardoor gemakkelijker gebruikmaken van het openbaar vervoer. Zij kunnen dan namelijk van tevoren precies op de goede plek gaan staan met hun rolstoel of rollator.

Niet zelden kwamen er kleine, maar ook ernstige ongevallen met letselschade voor bij met name het instappen in een bus. Vele bussen zijn vervolgens voorzien van zogenaamde electrische rolstoelplanken. De werking hiervan is goed te zien in onderstaand informatiefilmpje van de gemeente Arnhem.

http://www.youtube.com/watch?v=eq-LLiziU6M

In de praktijk bleek hiermee het probleem niet voorbij te zijn.

Buschauffeurs wisten vaak niet hoe ver men naar voren en dan weer naar achteren moesten rijden om de minder valide passagier goed te kunnen laten instappen in de stadsbus. Daar is nu een oplossing voor gevonden middels de speciale tegels op het perron voor de bus. De zogenaamde BRENG-tegel komt vooraan op het perron te liggen, zodat de chauffeur weet dat hij bij de ingang van de bus moet stoppen. Op 5,7 meter vanaf deze tegel komt de zogenaamde 'gehandicaptentegel' te liggen. Dit is dan exact de ingang van de brede deur die toegang biedt tot de bus. Deze toegang is dan ook weer voorzien van een electrische plank, zodat het instappen hierdoor wordt vereenvoudigd en veiliger is. Dit voorkomt dat minder validen zich langs de bus moeten bewegen met rolstoel, rollator et cetera waardoor zij kans op letselschade vergroten.

Minder validen kunnen derhalve makkelijker instappen en daarmee hoopt de gemeente Arnhem dan ook dat minder validen vaker de bus gaan nemen. Uiteindelijk zal door de gemeenten die deze voorziening al hebben, ook gekeken zijn naar de besparing die dit voor gemeenten kan hebben in het kader van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). De gemeenten voeren deze wet zelf uit en dragen in beginsel de kosten zelf. Lees HIER of ook u recht heeft op WMO.

De tegels worden voor 90% betaald door de Stadsregio Arnhem Nijmegen. De gemeente Arnhem heeft de laatste drie jaren veel energie gestoken in de bushalten; deze zijn onder andere opgehoogd en zij geeft ook uitgebreid informatie op internet welke bushalten wel en welke nog niet geschikt zijn voor mensen met een lichamelijke beperking. Door de verhoogde perrons is het ook voor mensen met kinderwagens en boodschappen wagentjes makkelijker instappen en wordt de kans op letselschade hierdoor aanzienlijk verminderd.

Wilt u meer lezen over het beleid van de gemeente Arnhem, bezoek dan haar informatiepagina.