Terug naar overzicht
± min

Nieuwe oplossing blokkeert bellen en internetten op de fiets

Een systeem dat bellen en internetten blokkeert op de fiets. Als het aan Gazelle ligt, komt die mogelijkheid binnenkort op de markt. De fietsfabrikant werkt aan de SafeDrivePod. Hiermee kunnen fietsers niet langer WhatsAppen, bellen en fietsen tegelijkertijd.

Fietsfabrikant Gazelle wil op die manier de verkeersveiligheid een impuls geven. De SafeDrivePod maakt WhatsAppen, bellen en fietsen tegelijkertijd onmogelijk. Het systeem maakt via bluetooth verbinding met een app op de telefoon van de fietser. Zodra de fietser 10 kilometer per uur fietst, schakelt de app de smartphone automatisch uit (het scherm wordt geblokkeerd). Hierdoor worden fietsers niet langer afgeleid. Ze kunnen zich (weer) volledig richten op het verkeer en letselschade voorkomen.

Bellen en internetten
Maar liefst 83 procent van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone. Vooral jongeren vormen een risicogroep. Ze zijn grootgebruikers van de smartphone, nemen actief deel aan het verkeer én rijden met grote regelmaat met hun telefoon in de hand. Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland blijkt dat bij circa één op de tien fietsongevallen is een smartphone betrokken. In de leeftijdsgroep van 12 tot 34 jaar ligt dat cijfer twee keer hoger.

Melding per e-mail
De SafeDrivePod heeft een controlefunctie. Handig voor ouders van jonge fietsers. Als fietsers opstappen en minstens 10 kilometer per uur rijden, schakelt de smartphone automatisch uit. Mocht de fietser zijn bluetooth uitzetten of de SafeDrivePod-app op zijn telefoon verwijderen, dan gaat er een melding per e-mail uit, bijvoorbeeld naar de ouders. Dat zal de drempel om de bluetooth uit te zetten of de app te verwijderen, verhogen. Mochten de jonge fietsers toch in de verleiding komen om bluetooth en app te verwijderen, kunnen ouders hierover het gesprek aangaan met hun kinderen.

Bewustwording fietsers
Ook verwachten de makers van de SafeDrivePod dat het ouders van fietsende kinderen minder slapeloze nachten bezorgt. Het verkeer is immers de grootste bezorgdheid van ouders, zo blijkt uit onderzoek. Het systeem van SafeDrivePod is niet alleen een preventief middel, maar moet ook een bijdragen gaan leveren in onze bewustwording dat veiligheid in het verkeer voorop staat.

Voor auto’s bedacht
De SafeDrivePod werd oorspronkelijk ontwikkeld voor automobilisten. Inmiddels werken verschillende leasemaatschappijen en een groot beveiligingsbedrijf met deze oplossing. Gazelle en SafeDrivePod zijn straks de eerste op de markt die internetgebruik en bellen op de fiets blokkeren. Vooralsnog gaat het om een prototypefiets die wordt voorzien van een SafeDrivePod.

Lees ook: Een app-verbod op de fiets? Driekwart van Nederland is voor

Heeft u letselschade opgelopen door een verkeersongeval veroorzaakt door smartphone-gebruik?
Of wilt u weten wie aansprakelijk is is bij letselschade of zelfs overlijden door een smartphonegebruik? Dan kunt u voor meer informatie contact opnemen met onze LetselHelpdesk via ons GRATIS nummer 0880 - 112 130.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.