Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Ombudsman schadeverzekering

De ombudsman schadeverzekeringen is een onafhankelijk klachteninstituut bij geschillen met het schadeverzekeringsbedrijf.
Dus geen belangenbehartiger voor het slachtoffer en ook geen belangenbehartiger voor de verzekeraar.

De consument en diens belangenbehartiger kunnen de bemiddeling van de ombudsman inroepen door middel van een klacht het geschil voor te leggen.

Uitspraak bindend?
De uitspraak van de ombudsman is niet bindend. Niet voor de verzekeraar en niet voor het slachtoffer. In veel gevallen zal de verzekeraar zich houden aan het advies van de ombudsman. U kunt altijd andere rechtswegen volgen. Bij de raad van toezicht zijn de uitspraken wel bindend.

Wanneer geen klacht?
Als de rechter of een ander instantie zich al heeft uitgesproken in uw zaak of is nog bezig met de behandeling van uw klacht of geschil. Als de verzekeraar langer dan een jaar geleden zijn (definitieve standpunt) kenbaar heeft gemaakt. Of als de klacht tuchtrechtelijke aspecten heeft.

Kosten?
De verzekeringsconsument, lees letselschadeslachtoffer, kan de klacht of het geschil met een schadeverzekeraar kostenloos ter behandeling c.q. Bemiddeling voorleggen.