Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Autoverzekering duurder door reparaties en letselschades

De premies voor autoverzekeringen zijn de afgelopen tijd fors gestegen. Dat is opmerkelijk, als je bedenkt dat het aantal schades juist daalt. De kostenverhoging blijkt samen te hangen met concurrentie, duurdere reparaties en een toename van letselschades.

Hoe hoog is de premiestijging?
Uit een analyse van vergelijkingssite Independer blijkt dat een nieuwe WA-verzekering op jaarbasis bijna 20 procent duurder is dan eind vorig jaar. Dit komt neer op zo’n 89 euro.

Voor wie stijgen de prijzen het hardst?
Jongeren van 18 tot 24 jaar. Zij betaalden eind vorig jaar gemiddeld 884 euro voor een autoverzekering, vijf maanden later is dat 1012 euro, een stijging van 20 procent.

Zijn er naast de WA-verzekering andere verzekeringen die duurder worden? Ja, ook een verzekering met beperkt casco is met 15 procent gestegen en wordt daarmee gemiddeld 73 euro duurder. Een allriskverzekering kost gemiddeld 65 euro meer, een plus van 9 procent.

Waarom zijn de prijzen fors gestegen?
Dit heeft te maken met de toenemende concurrentie in de markt voor autoverzekeringen. Daardoor hebben de verzekeraars in 2014 300 miljoen meer aan schade uitgekeerd dan ze aan premie hebben binnengekregen.

Zouden de kosten omlaag kunnen?
Volgens het Verbond van Verzekeraars hebben verschillende verzekeringsmaatschappijen al flink in de kosten gesneden. Daarnaast probeert het Verbond het aantal schades te beperken door de overheid bijvoorbeeld te attenderen op plekken in het verkeer waar veel schade wordt gereden.

Is het niet tegenstrijdig dat er minder schadegevallen zijn, maar dat de kosten per schade stijgen?
Het aantal schadegevallen daalt inderdaad, blijkt uit cijfers van schade-expert CED. In 2010 werden er nog 1,9 miljoen schadegevallen gemeld bij verzekeraars, vorig jaar 1,2 miljoen. Het CED verwacht dat er in 2040 80 procent minder ongelukken zijn, en dus ook veel minder schades. De kosten per schade stijgen echter wel.

Hoe komt het dat (letsel)schades duurder worden?
Dat heeft een tweetal oorzaken:

1. De kosten voor letselschades stijgen

Er zijn jaarlijks zo'n 65.000 gevallen van letselschade. Dat kost 1,2 miljard euro aan uitkeringen. Zo'n 20 procent daarvan, dus 240 miljoen euro, zijn volgens het Verbond van Verzekeraars de stijgende kosten voor letselschade-advocaten. De LSA (branchevereniging van letselschade-advocaten) zegt dat de hogere kosten te maken heeft met de wet die de mogelijkheid biedt een deelgeschil voor te leggen aan de rechter voor een salomonsoordeel. Dat leidt tot meer procedures en dus hogere kosten, maar betekent ook dat letselschadeprocedures sneller worden afgehandeld worden en goedkoper worden.

2. Auto’s worden geavanceerder; reparaties dus complexer
Auto’s worden slimmer. Neem de bumper: vroeger niet meer dan een eenvoudig stuk plastic, tegenwoordig zit hij vol technische snufjes. Denk aan sensoren of cameraatjes. Dat maakt reparaties fors duurder. Daarnaast worden auto's eerder total loss verklaard, omdat de reparatiekosten in verhouding tot de dagwaarde van de auto vaak te hoog zijn.

Bron: NOS.nl