Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Risico op ernstig letsel door levensgevaarlijke airbag

Wereldwijd rijden miljoenen auto's rond met een mogelijk levensgevaarlijke airbag. De metalen capsule die de airbag opblaast, kunnen aan passagierszijde exploderen en metaalscherven in de auto blazen. Hierdoor zouden mensen bij een ongeval ernstige tot zeer ernstige letselschade kunnen oplopen. De Amerikaanse toezichthouder pleit voor een nationale terugroepactie van al deze voertuigen. Ook in Nederland roepen fabrikanten Honda, Mazda, BMW en Nissan samen bijna 50.000 auto's terug ter controle.

Het draait allemaal om de airbags van het Japanse bedrijf Takata - een van de grootste producenten van de luchtzakken ter wereld. Al jaren zijn er problemen met het mechanisme dat de airbags bij een auto-ongeluk opblaast. De metalen capsule die de airbag opblaast, kunnen aan passagierszijde exploderen en metaalscherven in de auto blazen. Hierdoor zouden mensen bij een ongeval ernstig tot zeer ernstig letsel kunnen oplopen. In de Verenigde Staten zouden door de gevaarlijke airbags al vijf doden zijn gevallen.

Ook dodelijk letsel in droge regio
Tot nu toe werd aangenomen dat het probleem zich alleen in hete en vochtige gebieden voordeed. Dit leidde al tot het terugroepen van ruim vier miljoen auto's die rondreden in gebieden met een hoge luchtvochtigheid. Maar nu is er mogelijk sprake van een zesde dodelijk ongeluk in een droge regio. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration neemt het zekere voor het onzekere en roept vijf autofabrikanten op alle auto's met de airbag van Takata terug voor controle. Het zou daarbij vooral gaan om voertuigen van Honda, Mazda, BMW, Nissan en Toyota die de fabriek voor 2008 hebben verlaten. Hoeveel auto's het exact betreft is nog onduidelijk, maar zeker is dat het er ten minste miljoenen zijn.

Nederlandse terugroepacties
Ook in Nederland rijden dezelfde typen auto's rond. BMW laat in een reactie weten van 39 duizend auto's van het type E46 uit de 3-serie de airbag te willen vervangen. Mazda heeft de eigenaren van ruim 5.000 auto's aangeschreven om de auto bij de dealer te laten controleren. Een woordvoerder van Nissan zegt zeer binnenkort 812 auto's van het model Micra na te willen kijken, de dealers van Honda kunnen 146 auto's verwachten.
Bij fabrikant Toyota is geen sprake van een terugroepactie. Een woordvoerder van het Japanse bedrijf zegt in Nederland vlak voor de zomer al bijna 17 duizend airbags te hebben vervangen om vergelijkbare klachten.
Eigenaren van een BMW moeten nog even geduld hebben. Het bedrijf zal pas begin volgend jaar starten met de vervanging van de luchtzakken. Omdat er nu zo'n grote vraag is naar de airbags van Takata zou de leverancier niet eerder kunnen leveren. BMW zegt dat een klein aantal mensen zich uit voorzorg bij de dealer heeft gemeld.

Airbags veroorzaken bij kleine ongevallen vaak onnodig letsel
21 procent van de verwondingen als gevolg van een auto ongeluk zijn het directe gevolg van het uitklappen van de airbag. Airbags moeten inzittenden beschermen bij een zwaar ongeluk. In sommige gevallen klapt een airbag tijdens een lichte aanrijding echter ook uit, wanneer dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Door de grote kracht waarmee een airbag afgaat, kan onnodig letsel ontstaan, zoals brandwonden. Dit stelt de Britse trauma-arts Mark Chong. Chong deed in samenwerking met hulpdiensten onderzoek naar ongelukken en de gevolgen (letselschade) daarvan. Bij kleine ongelukken veroorzaakt de airbag soms meer leed dan dat hij voorkomt. Airbags zijn volgens Chong ontwikkeld voor mensen met een gemiddelde lengte. Kleinere en grotere personen lopen volgens hem meer risico op letsel. Ook voor ouderen kunnen airbags nare gevolgen hebben. Ze zitten vaak dicht op het stuur, met letsel aan de armen tot gevolg als de airbag afgaat. Chong zegt dat een gordelairbag een goede oplossing is om letsel aan gezicht en polsen te voorkomen. Gordelairbags worden tijdens een aanrijding langzaam langs de gordel opgeblazen.