Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Verzekeraars willen ‘zwarte doos’ in elke auto voor snellere schade afwikkeling

Verzekeraars vinden dat elke auto een ‘zwarte doos’ moet hebben. Bij een ongeval kan dan veel sneller en beter worden vastgesteld wie de schuldige is. Dat leidt tot een snellere afwikkeling van de (letsel)schade.

Zwarte doos: letselschade sneller afwikkelen
Het Verbond van Verzekeraars wil dat een zwarte doos (Event Data Recorder, EDR) verplicht wordt gesteld voor alle auto’s. Een EDR, legt allerlei gegevens vast die als bewijsmateriaal kunnen dienen bij ongelukken en letselschade. Het afwikkelen van de schade en het vaststellen van de schuldige wordt hierdoor veel makkelijker. Nu is de politie na een ongeval vaak aangewezen op tijdrovende analyses en getuigenverklaringen.

Leestip!
Nog steeds duurt afwikkeling letselschade te lang

Data over het ongeval
Veel nieuwe auto’s hebben al een EDR. Met een chip onder de motorkap wordt allerlei data opgeslagen zodra de airbag wordt geactiveerd. Zo wordt er veel duidelijk over het moment vlak voor en tijdens het ongeval. De recorder legt bijvoorbeeld vast:

  • wat de snelheid was;
  • hoe lang de remweg was;
  • of de bestuurder een gordel om had;
  • hoe het rijgedrag van de bestuurder was, bijvoorbeeld of hij of zij aan het bellen was.

Nederland veiliger maken
De datarecorder kan volgens de verzekeraars veel informatie opleveren over verkeersveiligheid. Die data kan gebruikt worden om Nederland veiliger te maken. Daarnaast helpt het ook om verzekeringsfraude te voorkomen. Elk jaar wordt 50 miljoen aan fraude bij autoverzekeringen opgespoord, maar in werkelijkheid zou die fraude volgens de verzekeraars nog veel hoger kunnen zijn.

Leestip!
Maak werk van ongevallenanalyse 

Alleen een aanwijzing
Het plan van de verzekeraars is enthousiast ontvangen door de ANBW, Veilig Verkeer Nederland en de politie. Wel zegt de politie dat de informatie vanuit de EDR alleen een aanwijzing is voor hoe een ongeluk is gebeurd. Het spreken van getuigen is nog altijd nodig om te begrijpen waaróm iets gebeurde. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een ongeval werd veroorzaakt doordat een automobilist uitweek voor een overstekend kind.

Geen spionagekastje
Het Verbond van Verzekeraars benadrukt dat de EDR geen spionagekastje is. De zwarte doos registreert iedere keer alleen de laatste acht seconden voor de airbag wordt geactiveerd. Oudere informatie wordt voortdurend gewist. Wat de verzekeraars betreft is de politie de aangewezen onafhankelijke partij om de data te beheren en uit te lezen. In ieder geval moet dit een niet-commerciële partij zijn, en niet de verzekeraars zelf.

Leestip!
Blackbox in alle politieauto's omdat agenten veel ongelukken zelf veroorzaken

Zwarte doos verplicht in 2020?
De Europese Commissie overweegt al langer om de zwarte doos verplicht te stellen in de EU. Het is een van de 19 voorstellen om de verkeersveiligheid te verbeteren waar de commissie zich over buigt. Per september 2020 zou elke auto een verplichte EDR moeten hebben.

Bronnen: NOS / AD

Gratis hulp en advies
Wij beantwoorden graag uw vragen over aansprakelijkheid bij letselschade, smartengeld voorbeelden, het claimen van smartengeld of het inschakelen van een letselschadebureau. Bel onze helpdesk gratis op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kan u uw schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.

Lees meer: Schadeafwikkeling is specialistenwerk!