Terug naar overzicht
± 0 min

Verzekeraars willen ‘zwarte doos’ in elke auto voor snellere schade afwikkeling

Verzekeraars vinden dat elke auto een ‘zwarte doos’ moet hebben. Bij een ongeval kan dan veel sneller en beter worden vastgesteld wie de schuldige is. Dat leidt tot een snellere afwikkeling van de (letsel)schade.

Zwarte doos: letselschade sneller afwikkelen
Het Verbond van Verzekeraars wil dat een zwarte doos (Event Data Recorder, EDR) verplicht wordt gesteld voor alle auto’s. Een EDR, legt allerlei gegevens vast die als bewijsmateriaal kunnen dienen bij ongelukken en letselschade. Het afwikkelen van de schade en het vaststellen van de schuldige wordt hierdoor veel makkelijker. Nu is de politie na een ongeval vaak aangewezen op tijdrovende analyses en getuigenverklaringen.

Leestip!
Nog steeds duurt afwikkeling letselschade te lang

Data over het ongeval
Veel nieuwe auto’s hebben al een EDR. Met een chip onder de motorkap wordt allerlei data opgeslagen zodra de airbag wordt geactiveerd. Zo wordt er veel duidelijk over het moment vlak voor en tijdens het ongeval. De recorder legt bijvoorbeeld vast:

  • wat de snelheid was;
  • hoe lang de remweg was;
  • of de bestuurder een gordel om had;
  • hoe het rijgedrag van de bestuurder was, bijvoorbeeld of hij of zij aan het bellen was.

Nederland veiliger maken
De datarecorder kan volgens de verzekeraars veel informatie opleveren over verkeersveiligheid. Die data kan gebruikt worden om Nederland veiliger te maken. Daarnaast helpt het ook om verzekeringsfraude te voorkomen. Elk jaar wordt 50 miljoen aan fraude bij autoverzekeringen opgespoord, maar in werkelijkheid zou die fraude volgens de verzekeraars nog veel hoger kunnen zijn.

Leestip!
Maak werk van ongevallenanalyse 

Alleen een aanwijzing
Het plan van de verzekeraars is enthousiast ontvangen door de ANBW, Veilig Verkeer Nederland en de politie. Wel zegt de politie dat de informatie vanuit de EDR alleen een aanwijzing is voor hoe een ongeluk is gebeurd. Het spreken van getuigen is nog altijd nodig om te begrijpen waaróm iets gebeurde. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een ongeval werd veroorzaakt doordat een automobilist uitweek voor een overstekend kind.

Geen spionagekastje
Het Verbond van Verzekeraars benadrukt dat de EDR geen spionagekastje is. De zwarte doos registreert iedere keer alleen de laatste acht seconden voor de airbag wordt geactiveerd. Oudere informatie wordt voortdurend gewist. Wat de verzekeraars betreft is de politie de aangewezen onafhankelijke partij om de data te beheren en uit te lezen. In ieder geval moet dit een niet-commerciële partij zijn, en niet de verzekeraars zelf.

Leestip!
Blackbox in alle politieauto's omdat agenten veel ongelukken zelf veroorzaken

Zwarte doos verplicht in 2020?
De Europese Commissie overweegt al langer om de zwarte doos verplicht te stellen in de EU. Het is een van de 19 voorstellen om de verkeersveiligheid te verbeteren waar de commissie zich over buigt. Per september 2020 zou elke auto een verplichte EDR moeten hebben.

Bronnen: NOS / AD

Gratis hulp en advies
Wij beantwoorden graag uw vragen over aansprakelijkheid bij letselschade, smartengeld voorbeelden, het claimen van smartengeld of het inschakelen van een letselschadebureau. Bel onze helpdesk gratis op 0880 - 112 130. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kan u uw schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.