Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Waarom robotauto’s (nog) niet letselschadevrij rijden

Sinds Californië in het laatste kwartaal van 2014 testen met robotauto’s van Google op de openbare weg toestond, deden zich tientallen ongevallen voor.

Steeds moest een menselijke bestuurder ingrijpen zo staat in een artikel van De Volkskrant te lezen. De Google-bestuurders grepen tijdens de 700.000 kilometer die ze aflegden 341 keer in. In elf gevallen waren er anders ongelukken al dan niet met letselschade  gebeurd. Dit blijkt uit documenten die de dienst voor het wegverkeer van de Amerikaanse staat heeft vrijgegeven. De cijfers
beslaan de testperiode tot eind november 2015.

Op handen zitten
Volgens Google's projectleider Chris Urmson tonen de incidenten aan dat de technologie zo ver is dat de inzittenden op hun handen kunnen gaan zitten. Maar uiteraard valt er ook nog een hoop te verbeteren. Drie redenen waarom ongevallen met (Google) robotauto’s nog voorkomen:

#1 De technologie is nog niet volmaakt
De technologie is nog niet helemaal klaar. Het bedrijf in Californië heeft zo'n tachtig robotauto's rondrijden. In 272 gevallen van menselijke interventie was een technische mankement de oorzaak. Andere redenen voor ingrijpen waren 'kwesties' met verkeerslichten en voetgangers, of omdat andere weggebruikers roet in het eten gooiden. Vorig jaar werd bekend dat Google-auto's bij negen botsingen betrokken zijn geweest. In elk van die ongelukken lag de fout bij andere weggebruikers. Andere fabrikanten (Bosch, Volkswagen, Delphi, Mercedes-Benz en Tesla) die zelfrijdende auto's testen in Californië hebben een minder imposante score. Nissan legde zo'n 2.400 kilometer af en meldde 106 gevallen waarin zijn menselijke bestuurder zich genoodzaakt voelde het stuur over te nemen.

#2 Veel robotauto’s zijn nog niet zelfsturend
Fabrikant Tesla vernieuwde recent de software van zijn Model S. Een gevolg daarvan is dat de bestuurder minder vaak zijn handen van het stuur kan laten. Tesla's autopiloot rijdt nu nog maar 8 kilometer harder dan de toegestane snelheid voor straten in woonwijken of op wegen waarop de middenstreep ontbreekt. De software houdt de Tesla overigens alleen in de gekozen rijstrook: het is dus geen zelfsturende auto.

#3 Robotauto’s rijden nog niet goed op ‘onbekende’ wegen
De robotauto kan nu alleen goed rijden op plekken waar die al heeft gereden en zo de wegen heeft kunnen leren kennen. Ook zorgen sneeuw en veel regen voor reflecties in de sensors, waardoor de auto bij slecht weer niet goed genoeg kan ‘zien.’ En hoe leer je een robotauto het verschil tussen een steen op de weg en een grote prop papier? Er is dus nog genoeg werk aan de winkel om de robot-auto’s de status te kunnen geven van letselvrije auto.