Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Zachter wegdek voorkomt zeer ernstige letselschade bij voetgangers en fietsers

Het Zweedse Royal Institute of Technology werkt aan een nieuw soort asfalt dat de klap bij een valpartij of botsing enigszins opvangt. U kunt hierbij denken aan ongevallen met fietsers en voetgangers. Het is tot op heden nog een groot geheim hoe het nieuwe asfalt eruit gaat zien en uit welke bestanddelen dit exact bestaat, maar dit nieuwe wegdek zal een groot deel rubber in zich hebben.

Het zou bij vele mensen bekend in de oren klinken als we aangeven dat hierbij gekeken is naar de rubberen ondervloeren die vaak ook te vinden zijn in speeltuinen en verpleeg- en bejaardenhuizen. Deze vloeren absorberen voor een groot deel een val waardoor minder letselschade of minder ernstige letselschade wordt opgelopen.

Momenteel wordt in het Zweedse Stockholm het idee van zachter asfalt voor fietspaden verder uitgewerkt tot een toepasbare oplossing. Zo wil men bereiken dat het aantal fietsers die letselschade oplopen door een val wordt teruggedrongen. Een van de meest veelvoorkomende problemen waar de Zweden tegenaan lopen is, dan de vloer vaak erg glad wordt als het bijvoorbeeld regent of heeft geregend. Men wil ook fietspaden voorzien van een zachte asfalt toplaag om zo het aantal fietsslachtoffers terug te brengen. In Zweden vormen de enkelvoudige fietsongevallen net als in Nederland punt van zorg.

De onderzoekers van het Royal Institute of Technology testen op dit ogenblik wat de juiste hoeveel gerecyclede autobanden is om het asfaltmengsel fietsvriendelijk te maken. Het zoeken is naar een mix die niet alleen een zachter wegdek oplevert, maar ook een wegdek dat voldoende wrijving biedt aan de fietsband en natuurlijk een grote hoeveelheid water kan afvoeren door regenaval. Het onderzoekinstituut denkt dat een dergelijke asfaltlaag ook minder slijtage aan fietsbanden met zich mee zal brengen, hetgeen ook weer het milieu ten goede komt.