Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

Claim uwLetselschade Bel Gratis0800 - 0112

Auto’s worden steeds veiliger dankzij deze 7 (elektronische) maatregelen 5/5 (1)

Elektronische hulpmiddelen en verplichte verlichting overdag maken auto’s steeds veiliger.De kans om in een moderne auto bij een ongeval om het leven te komen of zwaar gewond te raken is de afgelopen tien jaar tot 40 procent afgenomen. Welke (toekomstige) veiligheidsmaatregelen dragen daartoe bij? 

Maatregel 1. Elektronica, zoals stabiliteitscontrole ESP
Deze electronica helpen de automobilist  zijn voertuig beter onder controle te houden. Doordat ESP sinds enkele jaren verplicht is, zal 60 procent van de personenauto’s er rond 2020 mee rondrijden. Dit scheelt naar schatting jaarlijks tien slachtoffers.

Maatregel 2. Verplicht voeren van dagverlichting
Ook dagrijverlichting leidt in 2020 tot tien minder slachtoffers per jaar. Dat zou een daling van 10 procent betekenen ten opzichte van het aantal verkeersdoden in de auto.

Maatregel 3. Automatische remsystemen
Dit zijn systemen die automatisch remmen als een botsing onvermijdelijk  Zeker als dit remmen gebeurt in combinatie met een radarsysteem dat de automobilist waarschuwt als deze te dicht op zijn voorganger zit. De auto geeft dan eerst een waarschuwing en grijpt in als de bestuurder niet reageert. Als dit soort systemen verplicht worden, kan dit leiden tot 40 procent minder kopstaartbotsingen met letsel.

Maatregel 4. Botsvriendelijk front
Veel auto’s kregen de afgelopen tien jaar een meer botsvriendelijk front , waardoor voetgangers en fietsers bij een aanrijding een minder harde smak maken.

Maatregel 5. Verplicht contragewichtje in de deur
Soms zit veiligheid in kleine dingen. Zoals het contragewichtje dat verbonden is met de deurhendel van de autoportier. Als een voertuig over de kop slaat, of snel rond spint na een aanrijding van opzij kan de deur van een auto  onverwacht open schieten. Door een contragewichtje aan de hendel te bevestigen, werkt de kracht nu ook de andere kant op, waardoor de deur niet meer openschiet.

Maatregel 6. Intelligent Speed Adaptation
Hierbij wordt de snelheid van het voertuig aangepast aan de maximumsnelheid die ter plaatse geldt.

Maatregel 7. Informerende systemen
Veel automobilisten rijden ongemerkt te hard. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zachter gaan rijden na een seintje. Wanneer dit systeem in elke auto wordt gebruikt, kan dit zeventig doden en duizend ernstig gewonden per jaar schelen stelt SWOV.

Leestip!

‘Over vijf jaar geen auto-ongelukken met letselschade meer door menselijke fout’

Bron: de Volkskrant

Heeft u een ongeluk gehad en heeft u daarmee letselschade opgelopen?
Laat u goed bijstaan door ervaren en deskundige letselschade experts. Bel voor gratis advies door een letselschade specialist bij u in de buurt, op telefoonnummer 0800 – 0112.

Hoe nuttig is deze pagina?

Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

GratisDirect hulp Bel Gratis0800 - 0112
Meer artikelen in deze categorie