Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

Claim uwLetselschade Bel Gratis0800 - 0112

Waarom het aantal dodelijke verkeersongevallen ook dit jaar niet daalde: 6 factoren 5/5 (2)

2 mei 2017
Verkeersveiligheid, dodelijke ongevallen, letselschade

Het aantal dodelijke verkeersongevallen in Nederland is voor het tweede jaar toegenomen. In 2016 waren 629 dodelijke slachtoffers te betreuren bij een verkeersongeval, acht slachtoffers meer dan in 2015. 

Dodelijke verkeersongevallen. Veertig jaar lang was er in Nederland sprake van een dalende trend. Nederland behoorde met Zweden en het Verenigd Koninkrijk tot de trotse aanvoerders van de lijst van verkeersveiligste landen in de Europese Unie (European Transport Safety Council). Nu staat ons land op de negende plaats. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek laten zien dat Nederland voor het tweede jaar niet meer het beste jongetje van de klas is als het gaat om verkeersveiligheid. In 2016 kwamen 629 mensen om bij een verkeersongeval, acht slachtoffers meer dan in 2015. In 2015 nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met 51 toe. Van de 629 omgekomen verkeersdeelnemers zat het gros achter het stuur van een auto (231). De andere slachtoffers betroffen 189 fietsers, 51 voetgangers, 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 38 scootmobielgebruikers.

Op wat voor wegen vallen zijn de meeste dodelijke verkeersongevallen?
De kans om bij een ernstig ongeval op een van de Nederlandse snelwegen betrokken te raken is het grootst op trajecten met een maximum snelheid van 100 km/uur, de vaak drukke trajecten in de buurt van grote steden. De kans op een dodelijke afloop is echter het grootst op de eind 2012 ingevoerde 130 km/uur trajecten.

In de jaren zeventig vielen er rond de drieduizend dodelijke slachtoffers per jaar? Gaat het die kant weer op?
Gelukkig niet. Dankzij de gordel- en helmplicht, het invoeren van alcoholcontroles en airbags zullen we die cijfers niet meer zien. Maar of Nederland snel weer tot de top-3 veilige landen behoort, is de vraag.

Welke factoren zijn van invloed op de stijgende trend?

  1. Vergrijzing: Twee van de kwetsbaarste groepen zullen zich de komende decennia nog meer verenigen: de automobilist en de oudere weggebruiker. De babyboomgeneratie stroomt door en wordt 75-plusser, zij zullen tot op hoge leeftijd auto blijven rijden. Ook de komst van de e-bikes waarmee steeds meer 65-plussers zich voortbewegen, leiden tot hogere risico’s bij het fietsen. Want hoe hoger de snelheid, des te ernstiger de gevolgen als het fout gaat.
    Leestip: Moeten ouderen nog wel auto rijden?
  2. 30 kilometerwegen: Uit de statistieken blijkt dat plattelandswegen gevaarlijker zijn dan snelwegen door hun tweebaans functie. Tegenliggers passeren elkaar soms wel met 100 km per uur. Een foute inhaalmanoeuvre loopt snel fataal af. Ook een klap tegen een boom is met zo’n snelheid dodelijk.
  3. 130 kilometerwegen: In 2015 vielen er 32 doden op de snelwegen met een limiet van 130 kilometer per uur – drie keer zo veel als in 2014. Dit heeft te maken met de snelheidsverschillen en de hardheid van de klap. Als iedereen even hard zou rijden, zou het meevallen. Maar op 130-wegen rijden nog steeds vrachtwagens die maar 80 kilometer mogen. Het snelheidsverschil is groot. En hoe hoger de snelheid, hoe dodelijker de botsing: 1 kilometer harder rijden geeft 3 tot 4 procent meer kans op een dodelijk ongeluk.’
    Leestip: Leidt snelheidslimiet van 130 km/u tot zwaarder letsel?
  4. Gebrekkige verkeerscontroles: Een van de belangrijkste aanbevelingen van de 32 organisaties aan het toekomstige kabinet en de Tweede Kamer: de politie moet weer zichtbaar worden als verkeershandhaver. Het aantal malen dat er iemand staande werd gehouden is sinds 2007 (1,46 miljoen keer) gedaald naar 357 duizend keer vorig jaar. Verkeersdeelnemers die zich misdragen hebben dus meer kans dat zij vrijuit gaan.
    Leestip: Betere handhaving politie moet verkeersdoden terugdringen
  5. Alcohol en te hard rijden: Van alle ongevallen is 20 procent te wijten aan te veel drinken en komt 30 procent voort uit te hard rijden, aldus de organisaties.
    Leestip: Meer jongeren met alcohol op spoedeisende hulp
  6. Smartphonegebruik: Hoewel het CBS (nog) niet beschikt over actuele cijfers waarin die oorzaken zijn uitgesplitst, wil Veilig Verkeer Nederland (VVN) dat het kabinet smartphonegebruik achter het stuur nog strenger aanpakt. Zo pleit VVN dat bestuurders een dubbele boete krijgen als ze hun telefoon bedienen terwijl er kinderen meerijden: geen 230 euro, maar 460.
    Leestip: Een app-verbod op de fiets? Driekwart van Nederland is voor!

Welke factoren kunnen het tij keren als het gaat om dodelijke verkeersongevallen?
De laatste jaren zijn relatief eenvoudige oplossingen ingevoerd om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Denk aan de maximumsnelheid, het verbod op alcohol, de autogordel en de airbag. Maar om de recente stijging om te buigen zijn nieuwe maatregelen nodig volgens deskundigen. Denk aan betere ongevallenanalyse. autobrancheverenigingen BOVAG en VACO stellen dat je pas door goede ongevallenanalyse gerichte maatregelen kunt treffen om de weg veiliger te maken.

 

Heeft u letselschade opgelopen door een verkeersongeval?
Of wilt u weten wie aansprakelijk is is bij letselschade of zelfs overlijden bij een verkeersongeval? Dan kunt u voor meer informatie contact opnemen met onze LetselHelpdesk via ons GRATIS nummer 0800 – 0112.

 

 

 

 

Hoe nuttig is deze pagina?

Dé rechtshulp en startpagina bij letselschade

GratisDirect hulp Bel Gratis0800 - 0112
Meer artikelen in deze categorie