Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Letselschade voorkomen bij kinderen? Draag een 'Helm op je hoofd!'

Maandag 22 april 2013 is de ‘Helm op je Hoofd’-campagne van start gegaan in Haarlem. Met deze campagne vragen Shell en Veilig Verkeer Nederland (VVN) aandacht voor het dragen van een fietshelm door kinderen in het verkeer, ter bevordering van hun verkeersveiligheid. Shell en VVN geven deze week op acht basisscholen interactieve workshops aan kinderen uit groep 3 en 4 om het imago van de fietshelm te verbeteren en om het belang van het dragen van een helm voor hun verkeersveiligheid te benadrukken. Dit is tevens de start van een onderzoek naar de bereidwilligheid van kinderen om een fietshelm te dragen.

Rondom de campagne wordt onderzocht waarom de helm niet veel wordt gedragen door kinderen in Nederland, dit terwijl het juist letselschade kan voorkomen. “Vermoedelijk heeft dit te maken met een imagoprobleem,” zegt Bianca Stip, Social Investment Advisor, Shell Nederland. “Omdat op dit moment nog erg weinig kinderen een helm dragen tijdens het fietsen proberen wij met deze campagne het imago van de helm een boost te geven. Zo delen wij op acht basisscholen fietshelmen uit die de kinderen zelf mogen versieren.” Na een aantal weken wordt de houding van de kinderen en hun ouders ten opzichte van de fietshelm opnieuw getoetst. De onderzoeksresultaten worden eind mei bekendgemaakt.

Als redactie van letselschade.nl hebben wij hierover lvaker gepubliceerd in deze rubriek.

“Wij juichen het initiatief van Shell en VVN van harte toe,” aldus CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. “Per jaar worden 26.000 kinderen op de spoedeisende hulp behandeld aan de gevolgen van letselschade door verkeersongevallen. Het dragen van een fietshelm door kinderen zou het aantal ongelukken met letselschade aanzienlijk kunnen terugdringen,” vervolgt De Rouwe. “Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een eenvoudig ongeval al langdurige gevolgen kan hebben voor een kind. Letselschade kan al opgelopen worden als een kind bijvoorbeeld tegen een stoepje aanrijdt en ten val komt.”

De campagne is onderdeel van Het Mobiele Verkeersplein van Shell en VVN. Dit is een oefenplein waar schoolkinderen met skelters, fietsen en verkeersborden de verkeerspraktijk nabootsen. Tot nu toe hebben 40.000 kinderen verkeerslessen gevolgd op het mobiele verkeersplein. Deelnemende kinderen worden geadviseerd over het dragen van een helm.