Zorgplicht werkgever
Werkgevers hebben een zorgplicht. Dit betekent dat werkgevers verplicht zijn om de veiligheid en gezondheid van werknemers te beschermen. Zo moeten werkgevers redelijke maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat werknemers tijdens de uitoefening van werkzaamheden geen schade lijden. Werkgevers dienen zodanige maatregelen te treffen, en aanwijzingen te verstrekken, zoveel als redelijkerwijs nodig is, om te voorkomen dat werknemers in de uitoefening van werkzaamheden schade lijden door bedrijfsongevallen of beroepsziekten.
Ruime strekking zorgplicht
De zorgplicht heeft een ruime strekking. Dit betekent dat wanneer bepaald moet worden of een werkgever zijn zorgplicht heeft geschonden, niet snel wordt aangenomen dat hieraan is voldaan. Bekeken moet worden of de werkgever voldoende specifieke maatregelen heeft genomen om onveilige situaties te voorkomen en bij hem bekende risico’s te vermijden.
Zorgplicht werkgever voor ZZP’er
Zodra een werkgever ZZP’ers benut voor werk in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep, vallen ook die onder de zorgplicht werkgevers. Ook wanneer de werkgever zelf geen werknemers voor het type werk in dienst heeft. Werkgevers kunnen de zorgplicht van werkgevers niet niet middels overeenkomsten ontlopen, weg contracteren.
De wet gaat voor de afwijkende overeenkomst. Werkgevers doen er verstandig aan zich bewust te zijn van hun zorgplichten en tijdig de vereiste maatregelen te treffen. De zorgplicht van werkgevers is vaak groter dan verwacht.
Werkgever voldoet niet aan zorgplicht
Wanneer een werkgever niet aan zijn zorgplicht voldoet, is hij in beginsel aansprakelijk voor de schade die hiervan het gevolg is. Als een werknemer dus schade heeft geleden door een bedrijfsongeval, bij het uitoefenen van zijn werkzaamheden, dan is de werkgever in beginsel aansprakelijk. Tenzij de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer zelf. Bij veel bedrijfsongevallen zal dit moeilijk te bewijzen zijn.
Reikwijdte zorgplicht werkgever
Ook voor situaties buiten de directe werksfeer, hebben werkgevers een zorgplicht voor werknemers wanneer de situatie in verband staat tot het werk. Dus ook tijdens bedrijfsuitjes dient de werkgever de veiligheid van de werknemers te waarborgen. Ook voor thuiswerkplekken van werknemers dragen werkgevers een zorgplicht.
Letselschade claimen in 4 stappen
Vertel uw verhaal
Wie is aansprakelijk?
Voorschot schadeclaim
Uitbetalen en afwikkelen
Meld eenvoudig uw letselschade
We kunnen u binnen 1 minuut vertellen of u mogelijk recht hebt op een letselschadevergoeding. Wij geven u gratis advies en helpen u bij het verkrijgen van een rechtvaardige vergoeding voor het opgelopen letsel.
Veelgestelde vragen
Moet de werknemer een bedrijfsongeval melden?
Nee, uw werkgever is verplicht om een (ernstig) bedrijfsongeval te melden bij de Arbeidsinspectie. Er sprake van een ernstig ongeval wanneer: de werknemer als gevolg van het ongeval overlijdt; een ziekenhuisopname van minimaal een nacht; wanneer de werknemer blijvend letsel heeft. Doet uw werkgever geen melding van het ongeval, dan riskeert hij een boete oplopend tot € 50.000.
Is mijn werkgever aansprakelijk voor letselschade?
De zekerheden die de werkgever moet geven voor de veiligheid op de werkvloer is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. De werkgever heeft een zorgplicht. Dat houdt in dat de werkgever rekening moet houden met fouten die haar werknemers op de werkvloer kunnen maken waardoor letselschade kan ontstaan. De werkgever moet de nodige instructies geven toezicht houden of die instructies worden nageleefd en tegelijkertijd zorg dragen voor een veilige werkomgeving. Schiet de werkgever hierin tekort en loopt u als werknemer letselschade? Dan is uw werkgever juridisch gezien aansprakelijk voor de schade die u hierdoor lijdt. In de praktijk is de werkgever eigenlijk vrijwel altijd aansprakelijk bij een bedrijfsongeval.
Bedrijfsongeval gehad, hoe behoud ik de goede verstandhouding met mijn werkgever?
Uw werkgever is in de meeste gevallen goed verzekerd wanneer er sprake is van letselschade op de werkvloer. Uw hoeft om deze reden dan ook niet bang te zijn dat door het aansprakelijk stellen van de werkgeversverzekering en het claimen van uw schade, de onderlinge verstandhouding tussen u en de werkgever wordt verstoord. We begrijpen maar al te goed dat u het als werknemer lastig kan vinden om bij de werkgever een letselschadevergoeding te claimen. Onze ervaren letselschadejuristen begeleiden u in dit proces en zij stellen een goede verstandhouding met de werkgever altijd voorop.
Hoe lang duurt een letselschadezaak?
Hoe lang een letselschadezaak duurt is afhankelijk van tal van omstandigheden. Aangenomen wordt hoe complexer de zaak, des te langer een letselschadezaak kan duren. Wanneer het slachtoffer zeer ernstig letsel heeft opgelopen en deze schade verregaande consequenties heeft op het dagelijks functioneren, dan kan de zaak logischerwijs meer tijd in beslag nemen dan een zaak waarbij er enkel sprake is van matig letsel zoals blauwe plekken en schaafwonden. Daarnaast kunnen de persoonlijke vaardigheden en kwaliteiten van uw belangenbehartiger, maar ook die van de schadebehandelaar die optreedt namens de aansprakelijke verzekeringsmaatschappij, een rol spelen hoe snel een letselschadezaak wordt afgewikkeld.
Ik heb letselschade, wat nu?
Heeft u letselschade opgelopen door een ongeval en wilt u weten welke stappen nodig zijn om een schadevergoeding te realiseren? Volg dan de onderstaande stappen. 1. Neem contact op met Letselschade.nl voor gratis advies. Wij beoordelen direct of u een zaak heeft. 2. Wanneer gewenst, helpt Letselschade.nl verder bij het inschakelen van een belangenbehartiger. 3. Ondertussen wordt er juridisch en medisch bewijs verzameld. 4. Uw belangenbehartiger stelt vast of de tegenpartij aansprakelijk is. 5. Uw belangenbehartiger stelt de tegenpartij aansprakelijk voor de opgelopen schade en vraagt een voorschot op uw letselschadevergoeding aan. 6. De tegenpartij moet de aansprakelijkheid (gedeeltelijk) erkennen. 7. Uw belangenbehartiger inventariseert de nog te lijden schade. 8. Uw belangenbehartiger en de tegenpartij stellen de medische eindtoestand vast. 9. De definitieve schade kan worden berekend. 10. In een vaststellingsovereenkomst wordt uw definitieve schade vastgelegd en de zaak afgewikkeld.
Hoeveel ontvang ik bij letselschade?
Als u betrokken bent bij een ongeval en u hebt daarbij letsel opgelopen door toedoen van een ander, dan heeft u recht op een schadevergoeding. De uiteindelijke hoogte van de schadevergoeding hangt samen met tal van persoonlijke factoren en dat vraagt om een zorgvuldige aanpak van uw zaak. Op voorhand kunnen er geen keiharde bedragen worden gegarandeerd. Dat heeft ermee te maken dat een specialist eerst de zaak nauwkeurig moet bestuderen. Uw persoonlijke belangenbehartiger maakt vervolgens een exacte schadeberekening en dient de schadeclaim in bij de aansprakelijke wederpartij. Wij raden aan om te allen tijde een letselschadespecialist in te schakelen omdat hij of zij weet welke kosten voor vergoeding in aanmerking komen. De kosten voor het inschakelen van een letselschadejurist worden vergoed door de aansprakelijke partij. Wij kunnen u dan ook kosteloos bijstaan.
Hoe wordt whiplash letsel behandeld? wordt whiplash letsel behandeld?
Een whiplash kan op twee manieren worden behandeld: - een multidisciplinaire aanpak waarbij het whiplash letsel vanuit meerdere disciplines bekeken en behandeld wordt; - een klacht specifieke aanpak waarbij de behandeling gericht is op het verhelpen van een specifieke klacht. De meeste slachtoffers met nekletsel herstellen binnen een jaar van deze kwetsuur. Toch kan het voorkomen dat uw nekklachten voor langere tijd aanhouden. Een letselschadeprofessional zal u kunnen vertellen of het whiplash letsel en de kosten van de behandelingen, in aanmerking komen voor een schadevergoeding van de aansprakelijke wederpartij.
Een naaste loopt letselschade op en ligt in ziekenhuis. Wat kan ik doen?
Wanner uw vriend(in), kennis of familielid door toedoen van een ander letselschade oploopt en hierdoor in het ziekenhuis belandt, dan doet u er goed aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met een belangenbehartiger. In veel gevallen heeft het slachtoffer recht op een schadevergoeding van de aansprakelijke partij die het ongeval heeft veroorzaakt. Onze juristen kunnen u direct vertellen wat de juridische mogelijkheden en eventuele vervolgstappen zijn. De kosten lopen na een verkeersongeval namelijk flink op. Wellicht loopt de naaste inkomsten mis, omdat hij of zij niet kan werken. Mocht het een kansrijke zaak zijn, dan zal de belangenbehartiger ook direct een voorschot aanvragen bij de aansprakelijke wederpartij om de eerste gemaakte kosten te dekken. Uw belangenbehartiger neemt de rompslomp uit handen, zodat vriend, vriendin en/of familielid zich volledig kan focussen op zijn of haar herstel.
Krijgt mijn kind volledige vergoeding van zijn/haar schade?
Als uw kind jonger dan 14 jaar is en hij of zij raakt betrokken bij een verkeersongeval met een gemotoriseerd voertuig, dan wordt de schade altijd voor 100% vergoed. Dit is ook het geval als uw kind volledig schuld heeft aan het verkeersongeval. De regel geldt niet voor kinderen van 14 jaar of ouder. Als zij betrokken raken bij een verkeersongeval met een gemotoriseerd motorvoertuig, dan krijgen zij tenminste 50% van de schade vergoed. Dit wordt ook wel de 50%-regel genoemd. Fietsers/voetgangers worden gezien als een zwakkere verkeersdeelnemer, genieten extra juridische bescherm bij verkeersongevallen, waardoor zij minimaal 50% van de totale schade vergoed krijgen ongeacht de vraag wie de verkeersregels heeft overtreden.
Geldt de hoofdregel van 'wie eist, bewijst' ?
Het slachtoffer zal in beginsel aannemelijk moeten maken en zo nodig bewijzen dat er een letselongeval heeft plaatsgevonden. Daarnaast moet het slachtoffer ook aannemelijk maken en zo nodig bewijzen dat er causaal verband bestaat tussen de gedraging van de wederpartij, het ontstaan van het letselongeval en de schade die hieruit is ontstaan. De bewijslast ligt in de eerste instantie dus bij het slachtoffer. Wie eist, bewijst.
Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.
Bel mij terug!
Contact
U kunt ons telefonisch bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17.15 uur. Buiten deze tijden kunt u het contactformulier invullen of de chatbot gebruiken om uw casus aan te melden.
Tijdens openingstijden binnen een uur een reactie, u heeft direct duidelijkheid. Buiten kantooruren, in het weekend of rondom feestdagen, is dit direct de volgende werkdag.Â