Gedragscode Behandeling Letselschade

Wat staat er in de Gedragscode?

De Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) beschrijft welke morele waarden en verantwoordelijkheden centraal staan in de behandeling van letselschade en tot welke morele normen zij aanleiding geven. De GBL formuleert die normen als gedragsregels voor alle betrokken partijen. De regels zijn voorzien van een toelichting en ‘good practices’.

Voor wie?

De GBL is bestemd voor allen die beroepsmatig zijn betrokken bij de behandeling van letselschadezaken, zoals verzekeraars, belangenbehartigers, schaderegelaars, medisch adviseurs, arbeidsdeskundigen en bureaus die personenschadeberekeningen vervaardigen. De benadeelde staat centraal. De GBL geeft de benadeelde inzicht in het verloop van de schadebehandeling. Professionele organisaties hebben met de GBL een leidraad voor het inrichten van hun werkprocessen en het controleren van hun kwaliteit. De individuele beroepsbeoefenaar vindt in de code een richtsnoer om keuzes zo zorgvuldig mogelijk te maken, zodat hij in staat is om deze beter te beargumenteren.

Gedragscode Behandeling Letselschade

Zij gingen u voor...

De Gedragsregels

Gedragsregel 1: Informeren over belangenbehartiging

De belangenbehartiger die wordt benaderd voor bijstand bij de afwikkeling van de letselschadeclaim, legt de benadeelde uit tegen welke voorwaarden hij zijn diensten kan aanbieden. Hij laat zich daarbij leiden door de belangen van de benadeelde. De belangenbehartiger voorziet de benadeelde van de correspondentie tussen hem en de verzekeraar.

Gedragsregel 2: Ontvangst bevestigen

Uiterlijk twee weken na de ontvangst van de aansprakelijkstelling bevestigt de verzekeraar deze schriftelijk aan de benadeelde en diens belangenbehartiger.

Gedragsregel 3: Onderzoek starten

De verzekeraar handelt alert en zorgvuldig door het onderzoek naar de aansprakelijkheid van haar verzekerde direct na de aansprakelijkstelling te starten.

Gedragsregel 4: Standpunt innemen

Binnen drie maanden na ontvangst van de aansprakelijkstelling neemt de verzekeraar een onderbouwd standpunt over de aansprakelijkheid in.

Gedragsregel 5: Verdieping en contact

Partijen streven naar passende oplossingen in de persoonlijke omgeving en werkomgeving van de benadeelde door zich gedegen te verdiepen in diens persoonlijke situatie, ambities en mogelijkheden. Verzoeken om aanvullende informatie zijn proportioneel. De verzekeraar houdt er rekening mee dat het de benadeelde moeite kan kosten de informatie te achterhalen. De verzekeraar heeft ten minste één keer per jaar persoonlijk contact met de benadeelde om zich op de hoogte te stellen van diens letsel en situatie, ook als de benadeelde wordt bijgestaan. Dat is alleen anders, als de benadeelde aangeeft op dat contact geen prijs te stellen.

Gedragsregel 6: Schadeoverzicht opstellen

In overleg met de benadeelde draagt de belangenbehartiger zorg voor een onderbouwd overzicht van de schade. De verzekeraar geeft gemotiveerd aan welke schade zij erkent en wat naar haar mening nog nader onderzoek verdient. Zij laat, indien aan de orde, tevens haar standpunt weten over de vergoeding van kosten van buitengerechtelijke rechtsbijstand en eventueel deskundigenonderzoek.

Gedragsregel 7: Binnen 14 dagen uitkeren

De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.

Gedragsregel 8: Langer dan twee jaren: evalueren

Duurt de schadebehandeling langer dan twee jaren na de schademelding, dan gaan partijen – op initiatief van de verzekeraar – na wat daarvan de oorzaak is. Partijen spreken concreet af welke maatregelen nodig zijn om de schadebehandeling alsnog zo spoedig mogelijk af te ronden en wie zorg draagt voor de uitvoering daarvan.

Gedragsregel 9: Oplossing zoeken

Loopt de schaderegeling vast, dan brengen partijen precies in kaart wat hen verdeeld houdt en zoeken vervolgens samen zo spoedig mogelijk naar een oplossing.

Gedragsregel 10: Een derde inschakelen

Indien het partijen niet lukt om gezamenlijk een oplossing te bereiken, dan wenden zij zich tot een derde om alsnog een oplossing te bewerkstelligen. Deze beslissing nemen partijen bij voorkeur gezamenlijk.

Bron: GBL-versie-april-2020.pdf (deletselschaderaad.nl)

letselschadespecialist van letselschade.nl

Meld eenvoudig uw letselschade

We kunnen u binnen 1 minuut vertellen of u mogelijk recht hebt op een letselschadevergoeding. Wij geven u gratis advies en helpen u bij het verkrijgen van een rechtvaardige vergoeding voor het opgelopen letsel.

Veelgestelde vragen


  • Hoe werkt het letselschadetraject?

    Het is prettig om vooraf te weten welke stappen u gedurende een letselschadetraject mag verwachten. Hoewel iedere zaak uniek is, wordt het schaderegelingstraject gekenmerkt door in ieder geval onderstaande stappen: Beoordeling en toetsing letselongeval; Verzamelen juridische en medische bewijsstukken; Inschakelen belangenbehartiger; Versturen formele aansprakelijkstelling; Verzekeraar erkent de aansprakelijkheid; Aanvraag voorschotbetaling; Berekenen van de toekomstschade; Bepalen medische eindsituatie; Hoogte uiteindelijke letselschadevergoeding vaststellen; Eventueel onderhandelen over letselschadebedrag; Ondertekenen van vaststellingsovereenkomst; Uitbetaling schadevergoeding. Het kan zijn dat de wederpartij de aansprakelijkheid niet, of slechts voor een bepaald percentage; erkent. Het claimen van letselschade vereist specialistische kennis, ervaring en verregaande onderhandelingsvaardigheden. Een letselschadeprofessional zoals een jurist kan kosteloos voor u aan de slag gaan. De redelijke kosten voor rechtsbijstand worden vergoed door de aansprakelijke verzekeraar.


  • Welke kosten komen voor vergoeding in aanmerking bij letselschade?

    Wanneer u letselschade hebt opgelopen als gevolg van een verkeersongeval, een bedrijfsongeval, een medische fout of een hondenbeet komen verschillende kosten voor vergoeding in aanmerking. Onze ervaren letselschadejuristen en NIVRE Register-Experts weten exact waar u recht op hebt en weten dan ook precies welke kosten voor vergoeding in aanmerking komen. De kosten die voor vergoeding in aanmerking komen noemen wij schadeposten. Bij schadeposten kunt u denken aan medische kosten, reiskosten, kosten voor huishoudelijke hulp, maar ook misgelopen inkomsten. Hoe groot of klein de schadeposten ook zijn, wij nemen alles mee in onze schadeberekening en dienen het in bij de aansprakelijke wederpartij. We houden daarbij niet alleen rekening met de gemaakte kosten, maar ook met de te verwachten kosten. Bel met ons intaketeam of vul het contactformulier in en krijg vrijblijvend advies over een letselschadevergoeding van uw schadeposten.


  • Moet ik rechtshulp inschakelen bij letsel?

    Rechtshulp in een letselschadezaak is een must. Letselschade claimen is voor een niet-deskundige complex en vaak tijdrovend. Als slachtoffer bent u verwikkelt in een lang, juridisch traject en u krijgt te maken met rechten en instanties. De aansprakelijke verzekeringsmaatschappij beschikt over dure experts en kunnen u van alles voorhouden. Letselschade.nl adviseert u dan ook uitdrukkelijk om bij letselschade altijd rechtshulp van een letselschade specialist in te schakelen die alleen voor uw belangen opkomt. Voor de kosten van de rechtshulp bij letselschade hoeft u niet te vrezen. Staat de aansprakelijkheid in uw zaak vast of is het te verwachten dat die aansprakelijkheid op korte termijn rond komt? Dan kunnen alle kosten van buitengerechtelijke rechtshulp verhaald worden op de wederpartij. In feite is dan de rechtshulp bij letselschade die u gekregen hebt gratis. Rechtshulp bij letselschade Het geven van juridische bijstand kan op vele rechtsgebieden geschieden. Letselschade.nl verleent uitsluitend rechtshulp op het complexe vakgebied ‘letselschade’ en ‘aansprakelijkheid’. Wij beperken ons tot deze vakgebieden om hierin juist als specialisten te kunnen optreden. Het bijhouden van alle jurisprudentie voor alleen deze vakgebieden is zo groot en complex dat het voor niemand goed te doen is op meerdere rechtsgebieden deskundig te zijn en alle ontwikkelingen volledig te volgen. Juridische bijstand op het gebied van letselschade verwacht u ook uitsluitend van specialisten op dit vakgebied! Wilt u gebruikmaken van rechtshulp van Letselschade.nl? Neem contact op met Letselschade.nl per telefoon of vul direct het formulier in om uw letselschade te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij.


  • Hoe lang duurt een letselschadezaak?

    Hoe lang een letselschadezaak duurt is afhankelijk van tal van omstandigheden. Aangenomen wordt hoe complexer de zaak, des te langer een letselschadezaak kan duren. Wanneer het slachtoffer zeer ernstig letsel heeft opgelopen en deze schade verregaande consequenties heeft op het dagelijks functioneren, dan kan de zaak logischerwijs meer tijd in beslag nemen dan een zaak waarbij er enkel sprake is van matig letsel zoals blauwe plekken en schaafwonden. Daarnaast kunnen de persoonlijke vaardigheden en kwaliteiten van uw belangenbehartiger, maar ook die van de schadebehandelaar die optreedt namens de aansprakelijke verzekeringsmaatschappij, een rol spelen hoe snel een letselschadezaak wordt afgewikkeld.


  • Ik heb letselschade, wat nu?

    Heeft u letselschade opgelopen door een ongeval en wilt u weten welke stappen nodig zijn om een schadevergoeding te realiseren? Volg dan de onderstaande stappen. 1. Neem contact op met Letselschade.nl voor gratis advies. Wij beoordelen direct of u een zaak heeft. 2. Wanneer gewenst, helpt Letselschade.nl verder bij het inschakelen van een belangenbehartiger. 3. Ondertussen wordt er juridisch en medisch bewijs verzameld. 4. Uw belangenbehartiger stelt vast of de tegenpartij aansprakelijk is. 5. Uw belangenbehartiger stelt de tegenpartij aansprakelijk voor de opgelopen schade en vraagt een voorschot op uw letselschadevergoeding aan. 6. De tegenpartij moet de aansprakelijkheid (gedeeltelijk) erkennen. 7. Uw belangenbehartiger inventariseert de nog te lijden schade. 8. Uw belangenbehartiger en de tegenpartij stellen de medische eindtoestand vast. 9. De definitieve schade kan worden berekend. 10. In een vaststellingsovereenkomst wordt uw definitieve schade vastgelegd en de zaak afgewikkeld.


  • Hoeveel ontvang ik bij letselschade?

    Als u betrokken bent bij een ongeval en u hebt daarbij letsel opgelopen door toedoen van een ander, dan heeft u recht op een schadevergoeding. De uiteindelijke hoogte van de schadevergoeding hangt samen met tal van persoonlijke factoren en dat vraagt om een zorgvuldige aanpak van uw zaak. Op voorhand kunnen er geen keiharde bedragen worden gegarandeerd. Dat heeft ermee te maken dat een specialist eerst de zaak nauwkeurig moet bestuderen. Uw persoonlijke belangenbehartiger maakt vervolgens een exacte schadeberekening en dient de schadeclaim in bij de aansprakelijke wederpartij. Wij raden aan om te allen tijde een letselschadespecialist in te schakelen omdat hij of zij weet welke kosten voor vergoeding in aanmerking komen. De kosten voor het inschakelen van een letselschadejurist worden vergoed door de aansprakelijke partij. Wij kunnen u dan ook kosteloos bijstaan.


  • Hoe wordt whiplash letsel behandeld? wordt whiplash letsel behandeld?

    Een whiplash kan op twee manieren worden behandeld: - een multidisciplinaire aanpak waarbij het whiplash letsel vanuit meerdere disciplines bekeken en behandeld wordt; - een klacht specifieke aanpak waarbij de behandeling gericht is op het verhelpen van een specifieke klacht. De meeste slachtoffers met nekletsel herstellen binnen een jaar van deze kwetsuur. Toch kan het voorkomen dat uw nekklachten voor langere tijd aanhouden. Een letselschadeprofessional zal u kunnen vertellen of het whiplash letsel en de kosten van de behandelingen, in aanmerking komen voor een schadevergoeding van de aansprakelijke wederpartij.


  • Een naaste loopt letselschade op en ligt in ziekenhuis. Wat kan ik doen?

    Wanner uw vriend(in), kennis of familielid door toedoen van een ander letselschade oploopt en hierdoor in het ziekenhuis belandt, dan doet u er goed aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met een belangenbehartiger. In veel gevallen heeft het slachtoffer recht op een schadevergoeding van de aansprakelijke partij die het ongeval heeft veroorzaakt. Onze juristen kunnen u direct vertellen wat de juridische mogelijkheden en eventuele vervolgstappen zijn. De kosten lopen na een verkeersongeval namelijk flink op. Wellicht loopt de naaste inkomsten mis, omdat hij of zij niet kan werken. Mocht het een kansrijke zaak zijn, dan zal de belangenbehartiger ook direct een voorschot aanvragen bij de aansprakelijke wederpartij om de eerste gemaakte kosten te dekken. Uw belangenbehartiger neemt de rompslomp uit handen, zodat vriend, vriendin en/of familielid zich volledig kan focussen op zijn of haar herstel.


  • Krijgt mijn kind volledige vergoeding van zijn/haar schade?

    Als uw kind jonger dan 14 jaar is en hij of zij raakt betrokken bij een verkeersongeval met een gemotoriseerd voertuig, dan wordt de schade altijd voor 100% vergoed. Dit is ook het geval als uw kind volledig schuld heeft aan het verkeersongeval. De regel geldt niet voor kinderen van 14 jaar of ouder. Als zij betrokken raken bij een verkeersongeval met een gemotoriseerd motorvoertuig, dan krijgen zij tenminste 50% van de schade vergoed. Dit wordt ook wel de 50%-regel genoemd. Fietsers/voetgangers worden gezien als een zwakkere verkeersdeelnemer, genieten extra juridische bescherm bij verkeersongevallen, waardoor zij minimaal 50% van de totale schade vergoed krijgen ongeacht de vraag wie de verkeersregels heeft overtreden.


  • Geldt de hoofdregel van 'wie eist, bewijst' ?

    Het slachtoffer zal in beginsel aannemelijk moeten maken en zo nodig bewijzen dat er een letselongeval heeft plaatsgevonden. Daarnaast moet het slachtoffer ook aannemelijk maken en zo nodig bewijzen dat er causaal verband bestaat tussen de gedraging van de wederpartij, het ontstaan van het letselongeval en de schade die hieruit is ontstaan. De bewijslast ligt in de eerste instantie dus bij het slachtoffer. Wie eist, bewijst.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

Bel mij terug!

     

    Mijn letsel is ontstaan door *
     

    Degene die schuld heeft is *
     

    Contact

    U kunt ons telefonisch bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17.15 uur. Buiten deze tijden kunt u het contactformulier invullen of de chatbot gebruiken om uw casus aan te melden.

    Tijdens openingstijden binnen een uur een reactie, u heeft direct duidelijkheid. Buiten kantooruren, in het weekend of rondom feestdagen, is dit direct de volgende werkdag. 

      Persoonlijke gegevens

      Wat is er gebeurd?

      Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

      1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee

      2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee

      3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee

      4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee

      Alle vragen met JA beantwoord

      Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

      1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

      Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

      Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

      1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee

      2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee

      3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee

      Alle vragen met JA beantwoord

      Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

      1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

      Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.

      Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

      1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee

      Jouw antwoord is JA

      Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

      Jouw antwoord is NEE

      Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

      Call Now Button