Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Scooter toch naar rijbaan: 3 x minder risico op letsel

Gemeenten mogen binnenkort lokaal besluiten dat snorscooters met helmplicht van het fietspad naar de rijbaan moeten. De Tweede Kamer heeft een motie die opriep tot meer onderzoek naar de gevolgen daarvan verworpen. Welke risico’s worden voorkomen door snorscooters van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen?

Minder objectieve onveiligheid en schrikgevoelens

Fietsers hebben veel last van de snelle en brede scooters op het fietspad. Snorscooters kunnen wel 70 km per uur halen. Hoe hoger de snelheid scooters op het fietspad, des te hoger het aantal passeerbewegingen. Het leidt ertoe dat fietsers een grotere zijwaartse afstand (schuwafstand) willen bewaren tot achteropkomende scooters.

Minder kans op letsel bij fietsers

Snorfietsen mogen wettelijk maar 25 km per uur, dit om grote snelheidsverschillen tussen de verschillende gebruikers van het fietspad te voorkomen. In de praktijk rijden scooters vaak harder en halen ze met gemak 40 km per uur. Onderzoek van Rijkswaterstaat toont aan dat van de snorscooters 96 procent te hard rijdt, de kans op fietsongevallen met (ernstige) letselschade wordt daarmee groter.

Minder kans op letsel bij de snorscooterrijders

Ook de scooterrijders zelf lopen gevaar. Bij het passeren met (te) hoge snelheid moeten ze over een smalle schampstrook langs lantaarnpalen, fietsrekken of geparkeerde auto’s rijden. Scooters zijn daarmee niet alleen een onveilig vervoermiddel, ze vormen ook de snelst stijgende categorie ongevallen met letselschade.

Heeft u door toedoen van een snorscooter letsel opgelopen en wilt u weten of u de berijder van de snorscooter aansprakelijk kunt stellen? Bel gratis onze helpdesk op 0800–0112.