Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± 0 min

Fietsers voor het eerst bovenaan bij dodelijke verkeersongevallen

In 2017 zijn voor het eerst meer fietsers in het verkeer omgekomen dan automobilisten en inzittenden, blijkt uit cijfers van het CBS. Er verongelukten 206 fietsers, 17 meer dan in 2016, terwijl het aantal verkeersdoden in de auto terugliep van 231 naar 201.

Auto’s veiliger, fietsen niet
Voor verkeersdeskundigen is het geen verrassing. Zij voorspelden al dat er een moment zou komen waarop fietsers de grootste groep zouden worden onder verkeersslachtoffers. Het aantal dodelijk verongelukte inzittenden van personenauto's daalt al jaren, maar het aantal slachtoffers onder fietsers daalt al jaren nauwelijks of neemt zelfs toe. Ook het aantal ernstige ongevallen zonder dodelijke afloop gaat amper omlaag onder fietsers. De verklaring ligt voor de hand: auto’s worden steeds veiliger, terwijl de fiets als vervoersmiddel moeilijk veiliger te maken is.

Leestip!
Auto's worden steeds veiliger dankzij deze maatregelen

Er wordt meer gefietst
De meest bepalende verklaring voor het toenemend aantal fietsongevallen is echter dat er in Nederland steeds meer gefietst wordt. Als je het aantal kilometers dat wordt afgelegd op de fiets vergelijkt met het aantal (al dan niet dodelijke) slachtoffers van ongevallen, is de conclusie dat fietsen juist veiliger wordt. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. En dát we meer zijn gaan fietsen, is volgens de Fietsersbond alleen maar positief.

Leestip!
ANWB wil dat gemeente inzet op meer veiligheid voor fietsers

Vooral op de e-bike
De toename van het aantal fietsslachtoffers hangt daarnaast samen met het groeiende gebruik van de elektrische fiets. In 2017 verongelukten 57 mensen (meer dan een kwart van het totale aantal slachtoffers) op een e-bike. Dat is 17 meer dan het jaar ervoor. De toename van de slachtoffers onder elektrische fietsers trad alleen op bij mannen. Meer dan een kwart van hen was ouder dan 65 jaar. Ook dat verbaast de SWOV en de Fietsersbond niet: de elektrische fiets is enorm populair onder ouderen en het aantal ouderen neemt nu eenmaal toe.

Leestip!
Elektrische fiets zorgt voor meer en zwaarder letsel

Oorzaken van fietsongevallen
De SWOV en de Fietsersbond komen tot gelijkluidende conclusies over de oorzaken van fietsongevallen met of zonder dodelijke afloop:

  1. De infrastructuur: slecht wegdek is gevaarlijk, te volle fietspaden zijn dat ook. Er moet meer geïnvesteerd worden in verbreding van fietspaden en de kwaliteit daarvan. Dankzij een manifest van tal van organisaties, staat het op de agenda van overheid en gemeenten.
  2. Het gedrag van fietsers zelf: er wordt te hard gereden, fietsers laten zich afleiden (door de smartphone bijvoorbeeld), rijden zonder licht en door rood.
  3. De fiets zelf: de stabiliteit en veiligheid van de fiets is minder dan die van een auto en er valt ook minder aan te verbeteren.

Leestip!

https://www.letselschade.nl/fietsers/hoe-gevaarlijk-is-smartphone-gebruik-tijdens-fietsen/

Bron: Volkskrant

Veel gestelde vragen na fietsongevallen
Op Letselschade.nl beantwoorden we de meest gestelde vragen naar aanleiding van fietsongevallen, zoals: