Letselschade opgelopen in het OV? Dit kunt u doen

Gepost 29-04-2021

Heeft u letselschade opgelopen in de tram, de trein of de bus? Soms heeft u dan recht op letselschadevergoeding. In dit artikel leggen we uit wat u kunt doen als in het openbaar vervoer letsel oploopt.

In de auto is het dragen van de gordel verplicht. Maar stapt u in het openbaar vervoer, dan zijn er doorgaans geen riemen. En als de bestuurder dan plots hard op de rem moet, beland u soms voor u het weet bij uw overbuurman of -vrouw op schoot. Dat is nog tot daar aan toe, maar u kunt bij een noodstop ook ernstig gewond raken. Wie is er dan aansprakelijk?

U staat in een volle bus op weg naar uw werk. De bestuurder moet plots uitwijken voor een overstekende fietser en door de onverwachte beweging kom u ten val en breekt uw arm. Uw telefoon heeft de val niet overleefd en omdat u ook nog eens bleef haken, zit er nu een flinke scheur in uw jas. Kortom: narigheid! Niet alleen kunt u nu misschien uw werk een tijd niet doen en loopt u daardoor inkomsten mis, ook moet de telefoon vervangen worden en uw jas in het gunstigste geval gerepareerd. Gelukkig komen deze kosten vaak niet voor uw eigen rekening.

Vervoerder is aansprakelijk bij ongeval

We kunnen kort zijn: bij een ongeluk in de tram, bus, metro of trein, is de vervoerder aansprakelijk. Deze moet er namelijk voor zorgen dat u veilig van A naar B komt. Dat staat in de Wet Personenvervoer. Soms is er sprake van overmacht, maar dat moet de vervoerder dan wel bewijzen. U staat als slachtoffer meestal sterk, zeker als je een goede letselschadejurist in de arm neemt.

Ongeluk in het OV: 5 dingen doen

  • Zoek altijd als eerste medische hulp als dat nodig is of vraag iemand anders om u daarbij te helpen.
  • Schrijf op: het nummer van de bus, tram of metro * wat het traject was * de datum en het tijdstip van het ongeluk * waar het ongeluk gebeurde. Heeft u een OV-chipkaart? Zoek dan de gegevens daarvan op.
  • Kijk of er getuigen waren en noteer hun gegevens zodat de letselschadespecialist contact met hen kan opnemen.
  • Bewaar alle bonnen en alle gegevens rond het ongeluk. In dit artikel kunt u lezen welke 10 soorten schade er zijn.
  • Neem zo snel mogelijk contact op met de letselschadejurist.

Letselschade? Meld het direct!

Is er sprake van letsel na een verkeersongeluk of een bedrijfsongeval? Wilt u de schade verhalen? Onze letselschadejuristen helpen kosteloos bij het claimen van uw schadevergoeding!

Gratis letselschadejurist. Wat doet deze voor jou?

Zodra de letselschadespecialist uw gegevens heeft gekregen, neemt hij of zij contact met u op. Samen bespreken jullie wat er is gebeurd en de letselschadejurist laat u weten hoe groot de kans is dat u een letselschadevergoeding krijgt. Bij een ongeluk in het OV is die kans groot. Vervoersbedrijven zijn dan ook vaak goed verzekerd en de jurist zal voor u – gratis – een schadeclaim indienen.

Neem contact op met letselschadejurist

Bent u slachtoffer geworden van een ongeluk in het OV en heeft u daarbij letselschade opgelopen? Neem dan contact met ons op, zodat we samen met u kunnen uitzoeken of u recht hebt op een letselschadevergoeding.

Wij helpen u kosteloos en hebben letselschadespecialisten in elke provincie. Hierdoor is er altijd een expert bij u in de buurt. Meld direct uw schade, of neem contact op via WhatsApp.

Wij helpen u verder.

Vragen naar aanleiding van een ongeval? Neem telefonisch contact op of laat een bericht achter. Onze letselschade jurist vertelt direct waar u aan toe bent.

    Contact

    U kunt ons telefonisch bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17.15 uur. Buiten deze tijden kunt u het contactformulier invullen of de chatbot gebruiken om uw casus aan te melden.

    Tijdens openingstijden binnen een uur een reactie, u heeft direct duidelijkheid. Buiten kantooruren, in het weekend of rondom feestdagen, is dit direct de volgende werkdag. 

      Persoonlijke gegevens

      Wat is er gebeurd?

      Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

      1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee

      2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee

      3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee

      4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee

      Alle vragen met JA beantwoord

      Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

      1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

      Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

      Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

      1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee

      2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee

      3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee

      Alle vragen met JA beantwoord

      Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

      1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

      Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.

      Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

      1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee

      Jouw antwoord is JA

      Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

      Jouw antwoord is NEE

      Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

      rolstoel naast vrouw op de bank Call Now Button