Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Nieuwe typen vrachtwagens moeten de kans op letselschade onder fietsers en voetgangers verkleinen!

De London Cycling Campaign foto's en video's gepubliceerd van de nieuwe en veiliger Urban Vrachtwagen. Zij doet een beroep op de transportsector en de bouwsector om soortgelijke voertuigen te ontwerpen om zo het schokkende aantal letselschade slachtoffers onder fietsers, die in botsing zijn gekomen met een vractwagen, te verminderen.

De veiliger Urban vrachtwagen is voorzien van een lagere zitpositie en grotere ramen, zodat de bestuurder veel meer kan zien van wat er onmiddellijk rondom zijn voertuig gebeurt.

a0

De London Cycling Campaign transport-deskundige en voormalig vrachtwagenchauffeur Charlie Lloyd zei: "Ons veiliger Urban Vrachtwagen ontwerp is een uitdaging voor de transportsector om voertuigen op de weg te brengen die bijdragen tot het verminderen van het aantal letselschade slachtoffers op de fiets en te voet, die vaak ernstige letselschade oplopen of zelfs worden gedood door vrachtwagens. Het beperkt zicht vanuit de cabine van veel van de vrachtwagens betekent, dat de bestuurder vaak weinig of geen idee heeft wie of wat er in zijn directe omgeving bevindt; dat is volstrekt onaanvaardbaar is."

Geoff Lee, wiens vrouw Hilary werd gedood door een vrachtwagen tijdens het fietsen in Barnet in oktober 2012, zei: "De transportsector heeft de plicht om alles in het werk te stellen om te voorkomen dat nog meer mensen als gevolg van letselschade komen te overlijden door een botsing met een vrachtwagen. Misschien moeten vrachtwagens anders ontworpen worden waardoor minder onschuldige mensen sterven op straat als gevolg van de door hen opgelopen letselschade!"

Het is schokkend te vermelden dat in Engeland circa 50% van de ongevallen, waarbij een fietser als gevolg van de door hem/haar opgelopen letselschade komt te overlijden, veroorzaakt is door een botsing met een vrachtwagen. Nog schokkender is dat de vrachtwagens slechts 5% uitmaken van het totale verkeer. Vrijwel het grootste deel van de ongevallen tussen ongemotoriseerde verkeersdeelnemers en vrachtauto's vinden plaats in de stedelijke gebieden.

De meest voorkomende reactie van vrachtwagenchauffeurs, na een fatale crash, is dat zij zeggen dat zij het slachtoffer in de momenten in de aanloop naar de crash, niet hebben gezien. De techniek van de veiliger Urban Lorry wordt al op vuilnisauto's gebruikt in verschillende Britse steden.

Moderne vuilniswagens hebben een cabine die zo is ontworpen dat de bestuurder lager bij de grond zit, waardoor het gevoel met de omgeving beter is en fietsers en voetgangers in de smalle straten van de woonwijken beter te zien zijn. De vrachtwagens hebben een lager chassis en het ontwerp hiervan is er op gericht dat men qua laadvermogen niet inboet. De traditionele ontwerpers van vrachtwagens richten zich meer op het laadvermogen en het off-road gemak, in plaats van de prioriteit bij veiligheid te leggen.

De veiliger Urban Vrachtwagen heeft significante voordelen ten op zichte van de meer traditionele vrachtwagen. Er bestaan minder risico's voor de chauffeurs omdat zij een lagere instap in de cabines hebben. De kans op vallen wordt daarmee verkleind. Het chassis is zo vervaardigd dat het niet inboet op het laadvermogen en het zicht op fietsers en voetgangers wordt vergroot door de hoofdzakelijk grote glazen cabine.

Zie hieronder een aantal plaatjes die de verschillen goed visualiseren:

a1
a2
a3
a4
a5
a6
a7
a8

Bron: London Cycling Campaign
a9