Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Letselschade door een bedrijfsongeval? Wat te doen?

Regelmatig is in het nieuws te lezen dat ergens weer een ernstig bedrijfsongeval heeft plaatsgevonden met de nodige slachtoffers met letselschade. Vaak is de arbeidsinspectie direct ter plaatse die proces-verbaal opmaakt van het gebeurde.

De letselschade slachtoffers krijgen met enige regelmaat te horen wat er fout is gegaan en welke veiligheidsnorm(en) door de materiële werkgever zijn overschreden. Maar dan... Het slachtoffer staat vervolgens alleen tegen zijn werkgever.

Letselschade claimen

Veel werknemers zijn bang tegen hun werkgever een letselclaim in te dienen. Uit angst voor de gevolgen doet men dan vaak niets. Vrijwel alle professionele werkgevers zijn tegen aansprakelijkheid verzekerd, waardoor een eventuele letselschade vergoeding niet uit de portemonnaie van de werkgever hoeft te komen. Goede communicatie met een werkgever op dit punt is dan ook van cruciaal belang. Een goede belangenbehartiger kan er ook voor zorgen dat de relatie tussen slachtoffer en werkgever niet wordt aangetast door een claim waar het slachtoffer immers recht  op heeft en hetgeen de belangen van de werkgever geenszins schaadt. Laat u als slachtoffer van een bedrijfsongeval dan ook goed adviseren door deskundigen op dit gebied, of bel voor gratis advies of hulp bovenstaand nummer.

Medische documentatie

Van belang is dat als u betrokken bent geraakt bij een bedrijfsongeval en daarbij letsel hebt opgelopen, u het letsel zo spoedig mogelijk medisch laat documenteren. Dat kan door een bezoek aan een huisarts of ziekenhuis te brengen waarbij men het opgelopen letsel en uw klachten goed moet beschrijven. Daarmee wordt het leggen van het verband tussen de klachten en het ongeval eenvoudiger. We praten in dit verband over het zogenaamde 'causale verband'. Wacht vervolgens niet te lang met het zoeken van professionele hulp door een deskundige op het gebied van letselschade en ga nooit zelfstandig met een verzekeraar communiceren, hoe vriendelijk en meelevend men in eerste aanleg ook lijkt te zijn. Er zijn verzekeraars die het absoluut goed bedoelen, maar ook daar zijn er partijen die uitsluitend andere bedoelingen hebben. Immers zij zal u nimmer wijzen op alle mogelijkheden van hulp of voor u inzichtelijk maken welke schade te verhalen is; immer dat kost haar geld!

Heeft u vragen?

Goede raad is juist bij dit soort ongevallen van belang. Wilt u kosteloos en deskundig advies? Neem gratis en vrijblijvend contact op. Wij helpen u graag verder en wijzen u naar de juiste instanties.