Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Waarom ben jij de Bob? Anti-alcoholcampagne gaat nog drie jaar door

Ook van 2018 tot 2020 wordt de anti-alcoholcampagne Bob actief ingezet tijdens events en festivals in Nederland. Veilig Verkeer Nederland tekende een nieuwe samenwerking met partners in de drankenbranche.

Wat is de Bob-campagne?
‘Ben je de Bob? Zeg het hardop!’ Deze en andere Bob-advertenties zijn een haast niet meer weg te denken fenomeen in Nederland. Al sinds 2001 wordt de succesvolle Bob-campagne gevoerd. De campagne richt zich op het voorkomen van autorijden onder invloed van alcohol. De afkorting Bob staat voor ‘Bewust Onbeschonken Bestuurder’.

Wat is het doel van de anti-alcoholcampagne?
De Bob-campagne is het initiatief van het Ministerie van Infrastructuur & en Waterstaat en zijn campagnepartners (waaronder provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, Stichting Verantwoordelijk Alcoholgebruik, TeamAlert, politie en justitie). Het doel is mensen bewust te maken van de levensgrote risico’s van alcohol in het verkeer. Want alcoholconsumptie is nog altijd een belangrijke veroorzaker van letselschade: 1 op de 5 verkeersslachtoffers is het directe gevolg van alcohol in het verkeer. In 2013 ging het om bijna 120 doden en ruim 4.000 ernstig gewonden.

Leestip!
Minder vergiftigingen onder jongeren maar meer ongevallen door alcoholgebruik

Waarom deze nieuwe samenwerking?
Veilig Verkeer Nederland, de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), SpiritsNL, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren en de Nederlandse Brouwers tekenden op 29 maart 2018 een nieuwe driejarige samenwerking. De voortzetting van de samenwerking zorgt ervoor dat Veilig Verkeer Nederland hun activiteiten binnen de Bob-campagne kan blijven uitvoeren. Want ook al weet inmiddels iedereen dat alcohol en verkeer niet samengaan, toch kruipen nog altijd automobilisten met alcohol op achter het stuur.

Leestip!
Zware alcoholovertreders gebaat bij preventieve aanpak

Wat is de rol van VVN in de campagne?
Het VVN-deel van de campagne bestaat eruit dat Veilig Verkeer Nederland met steun van de drankenbranche campagneteams inzet tijdens grote, landelijke events. Denk bijvoorbeeld aan: Pink Pop, de Zwarte Cross en de Vrienden van Amstel Live. De Bob-campagneteams zoeken contact met de festivalgangers om de belangrijke rol van Bob te benadrukken. Het afgelopen jaar bereikte deze teams ruim 1,5 miljoen bezoekers op prominente festivals.

Wat is nieuw in de samenwerking?
Een motivatieonderzoek dat zal worden uitgevoerd. Hierin wordt onderzocht wat mensen motiveert om de Bob te zijn, of juist niet. Met de resultaten kan Bob in de toekomst nog gerichter worden ingezet en kunnen de campagneteams beter afstemmen op de doelgroep.

Wat heeft de anti-alcoholcampagne tot nu toe bereikt?
De Bob-campagne is de meest succesvolle verkeersveiligheidscampagne nooit. Sinds de start in 2001 is er een duidelijke daling van het aantal alcoholincidenten. Zo zorgde de campagne ervoor dat:

  • het drankgebruik in weekendnachten met 40% werd teruggedrongen.
  • het aantal overtreders van de alcohollimiet bij verkeerscontroles daalde van 4,0% in 2002 naar 1,7% in 2015.
  • het alcoholgebruik onder de groep beginnende bestuurders afnam. Zo daalde het percentage overtreders van 4,8% in 2008 naar 2,7% in 2015.

Bronnen: Veilig Verkeer Nederland

Gratis hulp en advies over letselschade vergoeding
Wij beantwoorden graag uw vragen over ongevallen met letselschade. Bel onze helpdesk gratis op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kan u uw schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.