Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Letselschade grootste oorzaak bij terugroepactie auto’s

461 terugroepacties hadden betrekking op het letselschade-risico, terwijl 100 terugroepacties werden uitgezet vanwege een risico op brand met letselschade. Een verhoogde kans op letsel bij een ongeval werd 81 keer als risico opgegeven, gevolgd door 47 terugroepacties met als risico het belasten van het milieu.

607 teruggroepacties
De RDW becijferde 607 terugroepacties met 944.910 auto's. In werkelijkheid ligt het aantal waarschijnlijk lager, omdat hetzelfde voertuig en dus kenteken voor twee of meer terugroepacties in aanmerking kwam. Toyota- en Lexus-importeur Louwman & Parqui B.V en Volkswagen Groep-importeur Pon Automobielhandel B.V. en General Motors Nederland B.V. zijn de dealers die de meeste auto’s hebben terugroepen. Dat blijkt uit onderzoek van Jasper Verweij van blog.kenteken.tv. Het meest voorkomende risico is de kans op een ongeval met letselschade.

Meest teruggeroepen auto in 2014
De populairste terugroepactie was voor een reeks VW Polo’s in 2014. Door motortrillingen en drukpulsaties in het brandstofsysteem konden scheurtjes ontstaan in de aansluitingen van het dieselbrandstoffilter. 38.375 Polo’s werden verzocht naar de merkdealer te gaan voor herstel.

Meest teruggeroepen auto in 2015
Dit is de BMW 3-serie. Het merk riep onlangs 34.615 BMW 3 Series terug naar de dealer vanwege verouderingseffecten in de gasgenerator van de bijrijdersairbag. Bij het activeren van die airbag kan een te hoge druk ontstaan waardoor de behuizing van de gasgenerator kan losraken met als gevolg losschietende metalen onderdelen.