Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Letselschade bij ongeval met zelfrijdende Google-auto

De zelfrijdende auto van het bedrijf werd van achteren aangereden. De drie inzittenden van de zelfrijdende auto hadden last van een ‘lichte whiplash’. Hoe het ongeluk met letselschade heeft kunnen gebeuren? Volgens Urmson naderde de zelfrijdende auto een groen verkeerslicht. Voor het voertuig van Google reden nog twee auto’s. Beide auto’s én de auto van Google stopten om de kruising niet te blokkeren. Het verkeer aan de overkant van het kruispunt stond namelijk stil. Het voertuig dat achter Google reed, stopte niet en klapte met 27 kilometer per uur op Googles auto. Hierdoor liepen drie inzittenden letselschade op. Uit gegevens van de sensoren op de auto van Google blijkt dat de opkomende auto niet heeft afgeremd. En is er dus sprake van een menselijke fout.

Veertiende keer
Dat een auto van Google betrokken raakt bij een ongeval is niet voor het eerst. Sinds 2009, was het Google-voertuig 14 keer betrokken bij een ongeval op de openbare weg. Echter, nooit was de autonome auto de oorzaak en nooit eerder liep een inzittende van de zelfsturende auto letselschade op. In elf van de veertien gevallen werd het voertuig van achteren aangereden.

Meer ongevallen
Op papier zijn de autonome auto's veel vaker betrokken bij ongevallen dan een normaal voertuig. Volgens Urmson zijn die statistieken echter niet betrouwbaar omdat wordt gekeken naar het aantal ongevallen waarbij een politierapport is opgesteld. “Naar schatting wordt bij mogelijk 55 procent van alle ongevallen geen rapport opgesteld. Ook bij geen van de ongelukken waarbij mensen onze auto's hebben geraakt is dat gebeurd,” aldus Urmson. Volgens Google ligt het aantal ongevallen per afgelegde kilometer veel hoger dan nu wordt gedacht.

Bron: Nu.nl