Terug naar overzicht
± 1 min

Schadeformulier invullen: 7 tips

Na een aanrijding is het belangrijk om het Europese schadeformulier in te vullen. Als je letsel hebt opgelopen, is dit formulier een belangrijk document bij het aansprakelijk stellen van de tegenpartij. Hoe je dat het beste doet? We lopen kort met je door het schadeformulier heen en geven je daarna nog 7 algemene tips.

Voorkant van het schadeformulier: wat vul je in? 

Let er bij het invullen van het schadeformulier op dat je dit altijd zo volledig mogelijk doet. Dit geldt voor zowel de basale gegevens als datum en tijdstip, de materiële schade maar ook met name de getuigen. Zeker wanneer de tegenpartij schuldig is, dan kunnen getuigen later cruciaal blijken in het schadeproces. Want hoe meer je invult, hoe groter de kans dat jij je schade vergoed krijgt door de verzekeraar. De meerderheid van de gegevens die je moet invullen spreekt voor zich. Enkele dingen waar je extra op moet letten:

  • Vul je NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) altijd goed in.
  • Dit punt is makkelijk over het hoofd te zien, maar als ze er zijn: vul dan de gegevens van getuigen (punt 5) in!
  • Controleer goed de verzekeringsgegevens van zowel jou als van de tegenpartij.
  • De toedracht is erg belangrijk. Let erop dat je de vinkjes goed zet. Een goede situatieschets zegt hierbij meer dan 1000 woorden. Verzeker jezelf ervan dat jullie het eens zijn over de toedracht van het ongeval. Teken dan pas allebei de voorkant van het schadeformulier.

Achterkant van het schadeformulier: wat vul je in?

Ook de achterkant van het schadeformulier is belangrijk om in te vullen, om het formulier volledig te maken. De belangrijkste zaken die je moet invullen op de achterzijde:
1.    Alle gegevens van de verzekeringnemer (jij)
2.    Alle gegevens van de bestuurder (meestal jij)
3.    Geschatte schade aan je voertuig
4.    Politie aanwezig geweest ja/nee
5.    Namen en adresgegevens van slachtoffers (jij en/of tegenpartij)
6.    Omstandigheden tijdens voorval
7.    Aansprakelijkheid: leg hier uit wie volgens jou schuldig is
8.    Datum en handtekening

Wanneer moet je een schadeformulier invullen?

En schadeformulier invullen is altijd verplicht. Ook bij een aanrijding met een onbekende tegenpartij of een stilstaande, geparkeerde auto. 7 algemene tips voor het invullen van je schadeformulier

Tip 1: Geef letsel aan

Heb je klachten of ben je gewond als gevolg van de aanrijding? Geef het letsel aan bij vraag 3 (gewonden). Het letsel hoeft niet ernstig te zijn. Hoofdpijn of een stijve nek zijn vormen van letsel en die kunnen duiden op een whiplash. Vaak ontstaan de echte klachten pas na een paar dagen.

Tip 2: Vul altijd het schadeformulier in

Vul het schadeformulier altijd in, ook al lijkt er op het eerste gezicht geen schade of letsel te zijn. Het kan zijn dat je eenmaal thuis toch schade ontdekt of lichamelijke klachten krijgt door de aanrijding. Het is belangrijk dat je dan de juiste gegevens van de tegenpartij hebt en dat de toedracht van de aanrijding is vastgelegd.

Tip 3: Vul het schadeformulier direct in

Na een aanrijding vul je het schadeformulier het beste zo snel mogelijk in. Zo voorkom je dat er achteraf onenigheid ontstaat over de schade en het ontstaan ervan. Probeer het schadeformulier daarom ter plekke in te vullen. Bovendien is je schadevergoeding vaak sneller geregeld met een juist ingevuld schadeformulier.

Tip 4: Noteer de gegevens van de tegenpartij

Noteer de naam en het adres van de schuldige, net als zijn of haar verzekeringsgegevens en kenteken. Als de tegenpartij schuldig is aan de aanrijding, heb je recht op gratis juridische bijstand. Dit is ook het geval wanneer er sprake is van letsel.

Tip 5: Noteer ook de getuigen 

Noteer de namen en adressen van de getuigen. Ook als dit medepassagiers of familieleden zijn. Zij kunnen je helpen de tegenpartij aansprakelijk te stellen.

Tip 6: Laat beide partijen het schadeformulier ondertekenen

Let erop dat zowel jij als de tegenpartij de voorkant van het ingevulde schadeformulier ondertekent. Geef in geen geval jouw ingevulde versie mee aan de ander zonder zelf een ondertekend exemplaar te houden. Als je zelf geen exemplaar van het formulier hebt, maak dan een foto met je smartphone.

Tip 7: Schadeformulier ingevuld? Bel de Letselschade Helpdesk!

Heb je het schadeformulier helemaal correct en volledig ingevuld? Dan beantwoordt LetselSchade.nl graag jouw vragen over aansprakelijkheid bij letselschade, smartengeld voorbeelden, het claimen van smartengeld of het inschakelen van een letselschadebureau. Bel onze helpdesk gratis op 085 019 3228. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kun je je schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met je op.

 

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.