Terug naar overzicht
± 0 min

Uber stopt met testen zelfrijdende auto’s in Arizona

Uber trekt de stekker uit de proef met zelfrijdende auto’s in de Amerikaanse staat Arizona. Dat doet het bedrijf nadat in maart een overstekende voetganger overleed doordat ze door één van Ubers robotauto’s was aangereden. 


Leestip!

Wie is aansprakelijk voor letselschade bij ongeluk met zelfrijdende auto? 

Wat gebeurt er met het testen van zelfrijdende auto's in Arizona?
Uber heft de afdeling die in Arizona zelfrijdende auto’s test, helemaal op. Dit liet het bedrijf op 23 mei 2018 weten aan het personeel. Direct na het dodelijke verkeersongeluk met een zelfrijdende Uber-auto in maart, schortte het taxibedrijf zijn programma voor zelfrijdende auto’s al op. Alle zelfrijdende voertuigen werden van de weg gehaald. Inmiddels is bekend dat de auto’s helemaal niet meer terugkeren in Arizona.

Hoe groot was de proef in Arizona?
Uber had in Arizona zo’n 100 zelfrijdende auto’s rijden. Dit was ongeveer de helft van alle zelfrijdende auto’s van Uber. Door het beëindigen van de proef verliezen ongeveer 300 mensen hun baan.

Stopt Uber helemaal met de zelfrijdende auto?
Nee, in andere Amerikaanse staten gaat Uber wel verder met het testen van robotauto’s. Zo werkt het bedrijf aan een terugkeer op de weg in Pittsburgh. Verder wil Uber gaan testen in San Fransisco, waar het bedrijf zijn hoofdkantoor heeft, en gaan ze door met testritten in Californië. Bij de nieuwe tests zullen er meer veiligheidsgaranties zijn. Ook zal het gaan om kleinere proeven. Zo wil Uber geleidelijk de beveiligingsaspecten van hun software en procedures verbeteren.

Leestip!
Als ik maar geen letselschade oploop: zelfrijdende auto roept morele dilemma op. 

Is er inmiddels meer bekend over het ongeluk met de zelfrijzende auto? 
In maart kwam een 49-jarige vrouw om het leven na een aanrijding met een zelfrijdende Uber-auto. Dit fatale ongeluk leidde tot veel kritiek op het bedrijf. De technologie die Uber op de weg testte, zou niet goed hebben gewerkt. Inmiddels is bekend dat de noodrem uitstond. Dit blijkt uit een voorlopig onderzoeksrapport van de NTSB, de instantie die onderzoek doet bij ongelukken in het Amerikaanse weg-, trein- en vliegverkeer. Het systeem dat automatisch de remmen inschakelt als er een aanrijding of een andere noodsituatie dreigt, was uitgeschakeld.

Leestip!
Zelfrijdende auto Uber toch niet vrijuit na dodelijk ongeval

Waarom stond dit systeem uit?
Bij het testen zet Uber de noodrem uit om te voorkomen dat de auto onvoorspelbaar rijgedrag vertoont. Uber gaat er vanuit dat de aanwezige bestuurder ingrijpt als dat nodig is. Volgens de NTSB waren alle andere systemen voor het autonoom rijden in de auto in orde. Uit het onderzoek blijkt ook dat de auto de vrouw zes seconden voordat ze werd aangereden, waarnam. De chauffeur van de zelfrijzende auto greep een seconde voor de aanrijding naar het stuur, maar remde te laat.

Bronnen: NOS / Bright.nl

Heeft u een ongeluk gehad?
En heeft u daarmee letselschade opgelopen? En is iemand anders aansprakelijk voor de letselschade?  Laat u goed bijstaan door zeer ervaren en deskundige letselschade specialisten. Bel gratis onze helpdesk op 0880 - 112 130 voor advies. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.