Terug naar overzicht
± 4 min

Voorschotbetalingen bij letselschade

Als je slachtoffer wordt, maak je hoogstwaarschijnlijk kosten die je niet zou hebben gemaakt als het ongeval zich niet had gemanifesteerd. Gelukkig heb je in veel gevallen recht op een voorschotbetaling zodat deze eerste kosten opgevangen worden zonder dat het direct in je portemonnee raakt.

De uiteindelijke schadevergoeding wordt uitgekeerd als er een medische eindsituatie is bereikt.

Medische eindsituatie van letselongeval

Bij het afwikkelen van een letselschadezaak wordt een schadevergoeding uitgekeerd aan het slachtoffer. Het regelen komt aan de orde als er sprake is van een medische eindsituatie.

Wat is een medische eindsituatie?

Er is sprake van een medische eindsituatie als het letselschadeslachtoffer volledig is genezen of wanneer het letsel niet zal verergeren. 

Voorschot bij letselschade

Voordat een eindsituatie bereikt is, heeft het slachtoffer al te maken met kosten, denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • een (gedeelte van het) eigen risico van de zorgverzekeraar;
  • schade aan bezittingen;
  • nota’s van een medische behandeling;
  • hulp in het huishouden;
  • misgelopen inkomsten;
  • studievertraging;

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van schadeposten.

Wat is een voorschot?

Een voorschot is een vooruitbetaling op de uiteindelijk schadevergoeding die het slachtoffer ontvangt. Het is een betaling van letselschade die al wel is geleden, maar die nog niet is vastgesteld. Hierdoor is een verzekeraar voorzichtig met het betalen van een voorschotbedrag.

Het is vaak een rond bedrag. Schadeposten zijn dit over het algemeen niet. Echter, zijn verzekeraars, als de schadeposten niet duidelijk dan wel niet erkend zijn, bereid om enkel mooi afgeronde bedragen als voorschot te betalen.

Het betalen van een voorschot doet wellicht vermoeden dat er duidelijkheid is over de schuldvraag. Dit is echter niet het geval. Het is een uiting van welwillendheid van de verzekeraar van de tegenpartij. 

Indien de aansprakelijkheid niet rond komt, hoe vervelend het ook is, dan dient het slachtoffer het reeds ontvangen voorschot terug te betalen. In de praktijk zien we zelden tot nooit dat een voorschot teruggevorderd wordt door de verzekeraar.

Gedragscode Behandeling Letselschade

Het recht op een voorschot bij letselschade is een van de onderwerpen wat in de Gedragscode Behandeling Letselschade is vastgelegd. Het doel van het betalen van een voorschot is om de al geleden, maar nog niet vastgestelde (letsel)schade te vergoeden.

In de praktijk blijkt dat de betaling eerder achteraf dan vooraf worden betaald, waardoor het slachtoffer bepaalde kosten c.q. facturen eerst dient voor te schieten. Het kan een flinke klus voor belangenbehartigers zijn om de verzekeraar te bewegen om tijdig een voorschot betaalbaar te stellen.

Het is dan ook belangrijk dat het ‘benaschotten’ eerder uitzondering dan regel wordt. Het dient worden voorkomen staat ook in de Gedragscode Behandeling Letselschade.

Slachtoffer van letselongeval?

Ben jij slachtoffer van een ongeval en heb je daaraan letselschade overgehouden? Is een ander schuldig aan hetgeen jou is overkomen? Dan staat LetselSchade.nl jou kosteloos bij! Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op 0880 112 130 of doe een schademelding via ons formulier hieronder.

Neem direct contact op

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
0880 112 130 WhatsApp

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.