Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Yamaha wijzigt onderhouddsinstructies motorfietsen na ernstige letselschade

Kort samengevat komt het er op neer dat een motorfiets van het merk Yamaha en type FJR 1300 tijdens een rit uit elkaar is gevallen hetgeen ervoor heeft gezorgd dat een echtpaar ernstige letselschade heeft opgelopen en in het ziekenhuis belandden.

Het ongeval met letselschade vond plaats in juli 2011. Een echtpaar uit Almere hadden de beschikking over de Yamaha FJR 1300 en reden op een snelweg met een snelheid van circa 120 km per uur toen plotseling de motor waarop zij reden in elkaar zakte en zij op het wegdek belandden en ernstig letsel opliepen. De motor was in onderhoud bij een gespecialiseerde motorzaak te Hilversum die naar zij zelf aangeeft het onderhoud uitvoert zoals Yamaha voorschrijft. Het Openbaar Ministerie vorderde tijdens de strafzitting van de motorzaak een boete van € 7.500,00 vanwege het in haar ogen gebrekkige onderhoud met ernstige letselschade tot gevolg; op 5 september is de uitspraak.

De motor was een paar weken eerder bij de motorzaak in onderhoud geweest waarbij de trekstangen van de achterwielophanging zouden zijn doorgesmeerd. Bij een snelheid van 120 km/u blokkeerde het achterwiel. Het echtpaar dat op de motorfiets zat liep vele botbreuken op en een hersenschudding.

Het NFI (Nederlands Forensisch Instituut) die de motorfiets onderzocht heeft geconstateerd dat tijdens de onderhoudsbeurt, die dus enkele weken ervoor had plaatsgevonden, de zogenaamde lagers van de trekstangen niet waren gesmeerd. De eigenaren van de motorzaak ontkennen dit en geven aan dat de lagers wel zijn gesmeerd, maar van buitenaf en niet van binnen. Het gaat aldus hen om interpretatie van de onderhoudsaanwijzingen die Yamaha haar dealers voorschrijft. Yamaha geeft aan dat de lagers na 20.000 kilometer gesmeerd moeten worden maar hierbij wordt niet aangegeven op welke manier dit moet gebeuren. De Officier van Justitie is van mening dat ookal zou de instructie van Yamaha gebrekkig zijn geweest, een monteur ook zijn gezond verstand moet gebruiken. Er was namelijk ook sprake van roestvorming die visueel waarneembaar was en ondanks deze wetenschap is door de monteur niet verder gekeken.

Foto Trekstang:

Het zou volgens de branche gebruikelijk zijn om de lagers van buitenaf te smeren, hetgeen ook sneller gaat. Als het van binnenuit gebeurt, moeten de lagers gedemonteerd worden, hetgeen al snel anderhalf tot twee uur meer tijd kost. Yamaha heeft voor de beurt 3 uur en 6 minuten staan, dus men is er van uit gegaan dat het op de uitgevoerde manier moest gebeuren. Yamaha heeft na dit ongeval alle dealers bericht en nieuwe instructies gegeven; vreemd genoeg zijn tot de dag van vandaag de schriftelijke onderhoudsinstructies niet aangepast. Mogelijk is Yamaha Nederland bevreesd voor een letselschade claim.

Heeft u letselschade opgelopen door een ongeval met een motor, laat ons het weten!