Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Betere handhaving politie moet verkeersdoden terugdringen

Het wegverkeer in Nederland (en Europa) zorgde in 2015 voor meer letselschade en dodelijke slachtoffers dan het jaar ervoor. Volgens een rapport van de European Road Safety Council (ETSC), heeft dat alles te maken met het feit dat de politie minder handhaaft. 

Te snel rijden, rijden onder invloed, afleiding en geen gordel dragen, nog steeds de voornaamste oorzaken van verkeersongevallen waarbij doden en slachtoffers met ernstige letselschade vallen, zo staat vermeld in het rapport How traffic law enforcement can contribute to safer roads van de European Road Safety Council (ETSC). In 2015 waren dat er in zowel Nederland als Europa meer dan voorheen. Op wegen van de Europese Unie vielen vorig jaar meer dan 26.000 dodelijke slachtoffers (wat neerkomt op wekelijks 500 doden). Dat aantal is voor het eerst een toename sinds 2001. Ook in Nederland vielen vorig jaar meer verkeersdoden: namelijk 621 (wekelijks 12 doden), dus 9% meer dan het jaar ervoor. Daarmee is het gemiddelde in Nederland nog altijd een van de laagste binnen Europa.

Politie treedt minder op
Toch is er geen enkele reden tot juichen, staat in het rapport. Het verkeer in Nederland wordt namelijk onveiliger omdat de politie minder optreedt tegen overtredingen en dat zorgt volgens ETSC-directeur Antonio Avenoso voor dubbele schade omdat:

1. Er worden minder gevaarlijke bestuurders gepakt en bekeurd
2. Mensen krijgen het gevoel dat de pakkans lager wordt. Hierdoor gaat het aantal verkeersdoden niet omlaag.

Minder boetes uitgeschreven
De Nederlandse politie sinds 2010 minder boetes uit voor telefoneren tijdens het rijden (daling van gemiddeld 22 procent per jaar), snelheidsboetes (daling van gemiddeld 4 procent per jaar), Zonder gordel rijden (daling met 30 procent per jaar). Het aantal door agenten uitgeschreven boetes voor zware verkeersovertredingen daalde in 2015 met maar liefst 42 procent ten opzichte van een jaar eerder. De afname van het aantal boetes heeft vermoedelijk te maken met de hoogte van de boetes die flink is gestegen en het afschaffen van quota waardoor agenten niet meer vast zitten aan een minimum aantal boetes dat ze moeten uitdelen.

Verkeershandhaving onder druk
Op de site van SWOV voor wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid erkent de SWOV dat verkeershandhaving in Nederland onder druk staat. Hoewel de politiek het eens is over een strengere aanpak van veelplegers van ernstige verkeersovertredingen, wordt er landelijk niet naar gehandeld. Die houding is ook terug te zien in de cijfers. Zo bedroeg het aantal staandehoudingen in 2015 nog slechts 17 procent van het aantal in 2007 (van 1,46 miljoen naar 0,24 miljoen staandehoudingen per jaar). Ook het aantal snelheidsbekeuringen door flitsen nam af met bijna 30 procent (van 9,6 miljoen naar 6,6 miljoen per jaar).