
Bewijs verzamelen bij een kop-staartbotsing
Een veelvoorkomende ernstige vorm van nekletsel bij een kop-staartbotsing wordt ook wel een whiplash genoemd. De letselschade bij een whiplash kan behoorlijk zijn omdat het je functioneren ernstig kan belemmeren. Het is daarom erg belangrijk om direct na de aanrijding bewijs te verzamelen.
Wanneer je lichamelijk letsel hebt opgelopen is het belangrijk om de politie te laten komen voor het opmaken van een proces verbaal. Is de politie bij jouw ongeluk niet geweest, dan zul je zelf het ongeluk moeten beschrijven. Noteer en beschrijf zoveel mogelijk van de kop-staartbotsing, zoals:
- plaats van de aanrijding
- datum en tijdstip
- weersomstandigheden
- staat van de plaats van de aanrijding (wegdek)
- persoonlijke gegevens van jezelf en de tegenpartij
- kenteken, merk en kleur van de auto
- hoe de aanrijding is veroorzaakt (teken de situatie uit)
- persoonlijke gegevens van getuigen
- getuigenverklaringen
Hoe meer je van bovenstaande zaken hebt kunnen verzamelen, hoe groter je kansen zijn. Laat ons meedenken en je adviseren over je bewijslast. We staan je graag te woord om je kansen in te kunnen schatten en je verder bij te staan.
Smartengeld bij een kop-staartbotsing
Bij een kop-staart botsing kun je niet alleen voor alle materiële schade een schadevergoeding claimen, maar ook voor de immateriële schade. Hierbij moet je denken aan psychische en emotionele schade ontstaan door de onverwachte aanrijding, maar bijvoorbeeld ook het verdriet van het verminderd functioneren en andere gevolgen van de botsing.
Dit bedrag aan smartengeld kun je onderdeel laten zijn van je schadeclaim. Laat ons je goed adviseren en helpen bij het samenstellen van de claim. Vertel je verhaal, leg je situatie uit en laat ons je bijstaan in de juridische kant van je ongeval.

Onze aanpak

Ontvang een gratis indicatie
Wij vertellen waar je recht op hebt en schakelen vervolgens een letselschade specialist voor je in bij jou in de buurt.

Jouw specialist bepaalt de aansprakelijkheid
Het bewijsmateriaal wat jij hebt verzameld wordt daarbij allemaal doorgenomen.

Voorschot van de schadeclaim bepalen
Wij vragen een voorschot van de aansprakelijkgestelde tegenpartij, zodat je niet lang op geld hoeft te wachten.

Indienen definitieve claim + nazorg
Dit omvangt alle huidige schade en toekomstige kosten. Daarnaast zorgen wij voor administratieve afhandeling
Al ruim 14 jaar dé partij voor verkeersongeval slachtoffers
Letselschade.nl is al ruim 14 jaar hét loket waar slachtoffers van een verkeersongevallen terecht kunnen met vragen over het persoonlijk opgelopen letsel. Dat kan zijn voor jezelf, maar bijvoorbeeld ook voor een vriend, vriendin, kennis of familielid.
Wij beantwoorden niet alleen de brandende vragen die er zijn vlak na een ongeval, wij adviseren ook over de juridische stappen die genomen kunnen worden om de schade vergoed te krijgen van de verantwoordelijke.

Direct je letselschade melden na een kop-staartbotsing?
Door ons te bellen, Whatsappen of door een e-mail te sturen kunnen we je direct vertellen hoe hoog uw letselschadevergoeding ongeveer is en hoe we je kunnen helpen om deze vergoeding zo snel mogelijk te krijgen.
Veelgestelde vragen over letselschade na kop-staartbotsing
Als twee gemotoriseerde verkeersdeelnemers betrokken zijn bij een verkeersongeval, dan moeten we kijken naar wie de verkeersregels heeft overtreden om te kunnen bepalen wie aansprakelijk is voor het ongeval. Als de tegenpartij jou geen voorrang heeft verleend, terwijl hij dat wel had moeten doen, dan is de tegenpartij aansprakelijk voor alle kosten die je maakt die voortkomen uit het verkeersongeval.
Aansprakelijkheid gemotoriseerde - vs ongemotoriseerde verkeersdeelnemer
De situatie is echter anders als bij het verkeersongeval een gemotoriseerde verkeersdeelnemer en een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer is betrokken zoals een voetganger of fietser. Deze zwakkere ongemotoriseerde verkeersdeelnemers worden door de wet extra beschermd, omdat zij worden gezien als zwakke verkeersdeelnemers. Gemotoriseerde verkeersdeelnemers moeten dan ook extra voorzichtig zijn wanneer zij in de buurt zijn van de zwakkere verkeersdeelnemers.
Uitzondering op de (verkeers)regel
Als een gemotoriseerde verkeersdeelnemer betrokken raakt bij een verkeersongeval met een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer, dan is de gemotoriseerde verkeersdeelnemer aansprakelijk. Dit is alleen anders als er sprake is van eigen schuld aan de zijde van de ongemotoriseerde verkeersdeelnemer. Stel dat een fietser geen voorrang heeft verleend aan de van rechts komende auto, dan heb je als fietser de verkeersregels overtreden en dat maakt dat de automobilist niet meer volledig aansprakelijk is. De gemotoriseerde verkeersdeelnemer hoeft in dat geval maar een bepaald percentage van de kosten van de fietser te vergoeden.
Het percentage mag echter nooit minder dan 50% zijn. Een zwakke verkeersdeelnemer krijgt dus altijd 50% van zijn schade vergoed. Dit is de zogenaamde 50%-regel.
In de meeste gevallen is het direct duidelijk welke partij de verkeersregels heeft overtreden. Maar het kan ook zijn dat beide partijen een verkeersfout hebben begaan, waardoor beide partijen aansprakelijk zijn voor de ontstane letselschade. We spreken dan van een gedeelde aansprakelijkheid.
Ook bij een gedeelde aansprakelijkheid heb je recht op een schadevergoeding, maar dan wordt slechts een gedeelte van je schade vergoed. Bij het berekenen van de hoogte van je schadevergoeding wordt gekeken naar de ernst van de gemaakte verkeersovertreding en de aard en ernst van het letsel. Naar aanleiding daarvan wordt een schuldverdeling opgemaakt. Het kan zijn dat elke partij voor de helft aansprakelijk is, maar het kan ook zijn dat een van de partijen voor 75% aansprakelijk is en de andere partij voor 25%. Dit is geheel afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
Als slachtoffer van een verkeersongeval heb je recht op schadevergoeding wanneer je als gevolg van een verkeersongeval letsel hebt opgelopen. Als gevolg van het letsel dat je hebt opgelopen maak je vaak veel kosten. Een belangenbehartiger kan helpen om de totale schade te verhalen op de aansprakelijke partij. Waar bestaat deze schade uit?
Bij schade wordt onderscheid gemaakt in materiële schade en immateriële schade. Materiële schade kan uitgedrukt worden in geld. Zo moet je wellicht na het ongeval behandeld worden in het ziekenhuis. Deze kosten vallen in sommige gevallen onder je verplichte eigen risico. Daarnaast kan het zijn dat je door het letsel niet meer kunt werken, waardoor je inkomsten misloopt. Ook dit zijn voorbeelden van materiële schadeposten.
Daarnaast kan je als gevolg van een verkeersongeval ook immateriële schade oplopen. Immateriële schade kan niet uitgedrukt worden in geld. Immateriële schade is de schade die je lijdt als gevolg van verdriet, pijn en verlies aan levensvreugde na een verkeersongeval. Als slachtoffer van een verkeersongeval heb je recht op smartengeld voor de geleden immateriële schade. De aansprakelijke wederpartij dient zowel de materiële schade als de immateriële schade te vergoeden.
Als je kind onder de 14 jaar is en betrokken is geraakt bij een verkeersongeval met een motorvoertuig dan wordt de schade altijd voor 100% vergoed. Dit is ook het geval als je kind volledig aansprakelijk is voor het verkeersongeval. Dit heeft ermee te maken dat kinderen onder de 14 jaar vanwege hun onberekenbaarheid en impulsiviteit meer gevaar veroorzaken in het gemotoriseerde verkeer. Zij zien de gevaren in het verkeer niet en dat maakt dat de kans op letselschade bij een kind onder de 14 jaar veel groter is.
Kinderen 14 jaar of ouder
De regel geldt niet voor kinderen van 14 jaar of ouder. Als zij betrokken raken bij een verkeersongeval met een motorvoertuig dan krijgen zij 50% van de schade vergoed. Dit wordt ook wel de 50%-regel genoemd. Fietsers/voetgangers worden gezien als zwakke verkeersdeelnemer en zij worden dan ook door de wet extra beschermd, waardoor zij krijgen 50% van de schade vergoed ongeacht de vraag wie de verkeersregels heeft overtreden.
Als je betrokken bent geweest bij een verkeersongeval door het toedoen van een ander en je hebt letsel opgelopen, dan is het erg belangrijk om zoveel mogelijk bewijs te vergaren. Wij geven alvast twee tips om een voortvarend van start te gaan met het verhalen van een schadevergoeding. Om te bepalen of er recht is op vergoeding van de schade moet namelijk vastgesteld kunnen worden hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren en of er mogelijk verkeersfouten zijn gemaakt.
Schadeaangifteformulier
Het is aan te raden om direct na een verkeersongeval een schadeaangifteformulier in te vullen met de wederpartij. Het schadeaangifteformulier moet door beide partijen worden ondertekend. Het schadeaangifteformulier wordt, nadat het is ondertekend door beide partijen, aangemerkt als een onderhandse akte. Dat betekent dat daaruit het bewijs voortvloeit dat de schade is ontstaan zoals beschreven staat op het schadeaangifteformulier. Met het schadeaangifteformulier kunnen we de toedracht van het ongeval en de schuldvraag aantonen. Dit is alles bepalend voor de aansprakelijkheid. Het is belangrijk om het schadeaangifteformulier ter plaatse in te vullen, omdat je daarmee voorkomt dat in een later stadium onenigheid ontstaat over de toedracht van het ongeval en de schuldvraag.
Informeer de (huis)arts
Daarnaast is het belangrijk om zo spoedig mogelijk een arts te raadplegen. Dit om aan te aantonen dat de klachten gerelateerd zijn aan het ongeval. Neem daarna zo spoedig mogelijk contact met ons op zodat wij kunnen beoordelen of je juridisch gezien een kansrijke zaak hebt.
Meer veelgestelde vragen