Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

3 vragen over letselschadevergoeding na crash met Germanwings

Nabestaanden van de crash met het toestel van Germanwings hebben recht op forse letselschadevergoedingen. De uitkeringen kunnen onderling verschillen, afhankelijk van de nationaliteit van nabestaanden. Dat meldt The New York Times.

Vorige week liet Germanwings-piloot Andreas Lubitz vlucht 4U 9525 naar alle waarschijnlijkheid doelbewust crashen in de Franse Alpen, zo stelde de Franse procureur die belast is met het onderzoek naar de vliegramp. Bij de ramp kwamen 150 mensen om, afkomstig uit meer dan zestien landen. In het toestel dat van Barcelona op weg was naar Düsseldorf zaten 71 Duitsers en 48 Spanjaarden, en ook een Nederlandse vrouw.

Wie is verantwoordelijk voor de crash?

De luchtvaartmaatschappij is volgens Steven Marks, luchtvaartspecialist bij het Amerikaanse kantoor Podhurst Orseck, volledig verantwoordelijk totdat het tegendeel is bewezen. De grote vraag waar men zich over buigt is: had de ramp voorkomen kunnen worden? Juridisch is daarbij relevant dat Germanwings niet werkte met een protocol waarbij er altijd twee personeelsleden in de cockpit moeten zijn, zoals in de Verenigde Staten al het geval is. En verder zijn er ook vragen over de psychologische gesteldheid van co-piloot Lubitz.

Hebben de nabestaanden recht op letselschadevergoeding?

Jazeker. Deze is volgens Belgisch luchtvaartspecialist Arthur Flieger internationaal vastgesteld op ongeveer 120 duizend euro letselschadevergoeding per slachtoffer. Experts verwachten dat het bedrag een stuk hoger wordt nu Lufthansa, de eigenaar van Germanwings, zelf heeft aangegeven dat er opzet in het spel is geweest.

Kijkend naar gelijksoortige zaken, is het voorgekomen dat nabestaanden uiteindelijk een vergoeding kregen die in de miljoenen liep. Dat heeft volgens schadeadvocaat Kevin Durkin te maken met het feit dat luchtvaartmaatschappijen de zaken graag snel af willen handelen om zo reputatieschade te voorkomen.

Hoogte letselschadevergoeding

De hoogte van letselschadevergoeding kan per geval flink verschillen. De regelgeving voor wat een luchtvaartmaatschappij aan letselschadevergoeding moet vergoeden is in elk land anders. Luchtvaartadvocaat James Healy-Pratt verwacht daarom dat een nabestaande in de Verenigde Staten kan rekenen op ongeveer 4,2 miljoen euro, terwijl Britten het met 1,5 miljoen en Spanjaarden het met zo’n 1,3 miljoen euro moeten doen. Voor Duitsers zou een relatief lage letselschadevergoeding van 1,2 miljoen euro gelden.

Kan letselschadevergoeding worden uitgekeerd als de schuldige nog niet officieel vaststaat?

Op de beantwoording van de schuldvraag hoeft de nabestaande niet te wachten. Bij een vliegtuigramp wordt een letselschadevergoeding direct uitgekeerd zonder dat de schuldvraag of de mogelijke nalatigheid aan de orde wordt gesteld. Germanwings is dus als vervoerder de partij die de letselschade moet vergoeden. De nabestaande kan de schadeclaim tot een maximum direct bij de vervoerder claimen.

Bron: z24