Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

5 tips voor een letselvrije wintersportvakantie

Ieder jaar weer wordt menig wintersportvakantie voortijdig beëindigd vanwege letsel. De meest voorkomende wintersportblessures zijn been- en armfracturen. Hoe voorkomt u letsel én trotseert u de kou op de piste? We geven 5 tips.

Naast arm- en beenfracturen is het verdraaien van de knie een veelvoorkomende skiblessure. Behalve goed opletten op de piste, kunnen wintersporters in de voorbereiding al veel doen om letsel te voorkomen. Onderstaande tips helpen u op weg naar een veilige wintersportvakantie.

  • Tip 1: Train uw spieren
    Zorg ervoor dat u voorafgaand aan de wintersportvakantie uw beenspieren flink traint. Neem wat vaker de trap en wandel regelmatig. Ook joggen, fietsen, rollerbladen of steppen zijn goede manieren om de spierkracht in de benen op te bouwen.

Leestip!
Veilig op wintersport: zo voorkomt u letselschade

  • Tip 2: Zorg voor een juiste uitrusting en helm
    Adequate kleding en een skiuitrusting die past bij het lichaamstype en het skiniveau zijn essentieel. De meeste skiongelukken zijn het gevolg van botsingen. Hoofdletsel als gevolg van een botsing kan ernstige gevolgen hebben. Voor alle leeftijden en alle vormen van wintersport is het dragen van een helm daarom belangrijk. Wanneer u een helm draagt, is de kans op hoofdletsel de helft kleiner.

Leestip!
Voorkom hoofd- en hersenletsel: draag een skihelm

  • Tip 3: Let op gezonde voeding
    Gezonde maaltijden, water en (zon)bescherming. Goede voeding is van groot belang bij wintersport. Het is verstandig om maaltijden te eten die rijk zijn aan proteïnen en koolhydraten. Een fles water, graanreep of een zoete snack kunnen niet ontbreken in de rugtas. Dat laatste kan van pas komen als u in de middag moe begint te worden, maar uw de route nog moet of wilt vervolgen.
    Gezonde voeding is essentieel om bij lage temperaturen uw lichaam warm te houden, de kou verbruikt nu eenmaal veel energie. Daarnaast is goed drinken belangrijk, ook als u geen dorst heeft. Op hoogte wordt uw bloed sneller stroperig vanwege de aanmaak van extra rode bloedlichaampjes. Door genoeg te drinken blijft uw bloed doorstromen en zullen handen en voeten warmer blijven.

Let op! Drink geen alcohol, dit mag misschien een warm gevoel geven, maar alcohol verhoogt juist het warmteverlies.

  • Tip 4: Bescherm u tegen zon
    Verder is bij het wintersporten zonbescherming altijd noodzakelijk. Zonnebrandcrème, bescherming voor de lippen en een donkere skibril mogen dan ook niet ontbreken op de piste.

Leestip!
Risico op letselschade aan ogen door niet dragen van zonnebril

  • Tip 5: Neem de kou serieus
    Het is koud in de Alpen. Als temperaturen onder de -15 zakken, moet u alert zijn. Ze kunnen snel gevaarlijk zijn. Bevriezingsverschijnselen liggen op de loer. Neus, oren, handen en voeten zijn zeer gevoelig voor bevriezingen. Het verlies van gevoel en het verkleuren van de huid zijn kenmerken van bevriezing. Vooral in geval van een ongeluk is het raadzaam om op onderkoeling te letten. Als u door letsel niet meer kunt bewegen en op hulp moet wachten ligt onderkoeling op de loer.

Leestip!
5 vragen en antwoorden over aansprakelijkheid bij letselschade tijdens wintersport

Bron: Medical Facts

Gratis hulp en advies
Wij beantwoorden graag uw vragen over ongevallen met  letselschade als gevolg van een ski-ongeval. Bel onze helpdesk gratis op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kan u uw schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.