Terug naar overzicht
± min

5 vragen (en antwoorden) over letselschade tijdens wintersport

Ski- en snowboardongevallen komen veelvuldig voor. En vaak zijn slachtoffers zelf de oorzaak van (ernstig) letsel. Maar wat als iemand anders het letsel heeft veroorzaakt? 5 vragen over letselschade tijdens wintersport.

De eerste gipsvlucht uit Oostenrijk met 11 geblesseerde wintersporters is geland. Met rug- en hoofdletsel, verstuikte knieën, gebroken schouders, armen, polsen (bij snowboarders) en benen, komen de 11 Nederlanders er relatief goed vanaf. Dit in tegenstelling tot een Oostenrijkse vrouw die een week eerder de piste zwaargewond moest verlaten. Ze eist 38.000 euro schadevergoeding van de aanstichtster: een 6-jarig meisje. Kun je zo’n jong meisje aanklagen? 5 vragen (en antwoorden) over wintersportongevallen en aansprakelijkheid. 

#1 Wie is aansprakelijk: het meisje of het slachtoffer?
Het skiongeval vond plaats op een piste nabij de Zwitserse grens. De vrouw botste bovenop het meisje nadat zij een onverwachte draai maakte. Tijdens het proces verklaarde een onafhankelijke deskundige dat beide partijen schuld dragen omdat zowel het kind als het slachtoffer niet goed hadden opgelet. Volgens haar advocaat zal zij nooit meer kunnen skiën. Begin volgend jaar wordt de uitspraak verwacht in deze zaak.

#2 Kun je een kind wel aanklagen?
Normaliter zijn kinderen niet aan te klagen binnen het burgerlijk recht van Oostenrijk, tenzij zij de gevolgen van hun acties hadden kunnen overzien. De vrouw klaagde eerder al de vader van het meisje en haar skileraar aan, maar in beide gevallen werd de klacht verworpen.

#3 Hoe zwaar weegt het feit of iemand bij een skiongeval en of snowboardongeval de regels van de skipiste in acht heeft genomen?
Die wegen zeker mee. Elke piste, ook indoorpistes, heeft gedragsregels waaraan iedereen zich moet houden. Deze regels zijn opgesteld door de Internationale Ski Federatie. Het zijn regels die van toepassing zijn op bijna alle skipistes. Bij een skiongeval zullen rechters uitgaan van de verkeersregels van de De Fédération Internationale de Ski (FIS).

#4 Worden ook andere omstandigheden meegenomen in het oordeel van de rechter?
Ja. Los van gedragsregels worden omstandigheden die tot het ski ongeluk leidden, meegenomen. Denk aan drukte op de piste of weersomstandigheden.

#5 De vergoeding die bij schade wordt geclaimd, betreft dat materiële of een immateriële vergoeding?
Beide. De materiële vergoeding is een vergoeding voor de extra kosten die iemand moet maken en zonder het ski ongeval niet had gemaakt. Denk aan kosten van huishoudelijke hulp, reiskosten naar een arts of ziekenhuis (als die niet door de verzekering worden vergoed), het bezoeken van een revalidatiecentrum, aanpassingen aan huis, vergoeding voor de kosten omdat iemand (tijdelijk) niet meer kan werken, de kosten voor een langdurig re-integratie traject.
Ook immateriële schade, zoals emotionele en psychische schade als gevolg van het skiongeluk, komt voor vergoeding in aanmerking. Essentieel bij schadevergoeding is dat iemand aansprakelijk gesteld kan worden. Registreer daarom altijd goed wie verantwoordelijk was voor het ski ongeval of snowboard ongeluk.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Mariëlle de Bruin
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Mariëlle de Bruin
0880 112 195 0880 112 130 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

Esmay van Burken, LLB
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
Esmay van Burken, LLB
0880 112 195 0880 112 130 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Alexander Gudde
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Alexander Gudde
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Jeroen Damen
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Jeroen Damen
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Vertel direct je verhaal

Via het contactformulier kun je je verhaal vertellen. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk weet waar je recht op hebt. Tijdens kantooruren is dit binnen een uur, buiten kantooruren is dit direct de volgende werkdag.

mr. Kyra Asma
Of neem gratis contact op met onze specialist
of Whatsapp gratis met onze specialist
mr. Kyra Asma
0880 112 195 06- 159 559 48

Je kan ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kun je gebruikmaken van het contactformulier hiernaast of een bericht via WhatsApp sturen.

Je selecteerde 'Medische fout'. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Heb je al een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de desbetreffende zorginstelling? Ja/nee
  2. Is die klacht gegrond verklaard? Ja/nee
  3. Is de medische fout minder dan 5 jaar geleden gemaakt? Ja/nee
  4. Ben je bereid om een medisch haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren? Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen omdat we geen gegronde klacht hebben. Je aanvraag zal dan ook niet in behandeling worden genomen.

 

Je hebt aangegeven psychisch letsel te hebben opgelopen als gevolg van een ongeval. De volgende vraag is daarvoor van belang:

  1. Heb je naast psychisch letsel, ook lichamelijk letsel opgelopen? Ja/nee
Jouw antwoord is JA

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op.

Jouw antwoord is NEE

Helaas kunnen wij je niet helpen, omdat wij niet gespecialiseerd zijn in het behandelen van enkel psychisch letsel. Jouw aanvraag wordt dan ook niet in behandeling genomen.

­Je selecteerde 'geweld’. De volgende vragen zijn daarvoor van belang:

  1. Is het letsel ontstaan door een geweldsincident tijdens werktijd? Ja/nee
  2. Valt het incident te wijten aan de werkgever? (optioneel) Ja/nee
  3. Kun je het ongeval aantonen? (optioneel) Ja/nee
Alle vragen met JA beantwoord

Je hebt mogelijk een zaak. We ontvangen graag je melding. Eén van onze letselschadejuristen neemt na het verzenden van dit formulier zo snel mogelijk contact met je op. 

1 Of meerdere vragen met NEE beantwoord

Helaas kunnen wij je niet helpen. Wij verwijzen je in dit geval graag door naar het Schadefonds voor Geweldsmisdrijven.