Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Moeten ouderen nog wel blijven autorijden?

Recent veroorzaakte een 87-jarige spookrijder in Limburg een afschuwelijk ongeval dat de discussie over ouderen in het verkeer (weer) doet oplaaien. 

Op 30 april veroorzaakte een 87-jarige spookrijder een ernstig ongeval op de A79 tussen Maastricht en Heerlen. De man botste op de auto van een 39-jarige vrouw en haar drie kinderen. De spookrijder, de moeder en haar twee zoons van 7 en 3 jaar overleden aan ernstig letsel. Na onderzoek werd duidelijk dat de spookrijder in goede gezondheid verkeerde en in het bezit was van een geldig rijbewijs. Toch doet dit ongeval de discussie over ouderen in het verkeer oplaaien. Moeten ouderen nog wel blijven autorijden? Uit een factsheet van SWOV over ‘Ouderen in het verkeer’ blijkt die vraag niet met een simpel ja of nee te beantwoorden. De voors en tegens op een rij:

Ouderdomskwalen hoeven niet per se te leiden onveilig verkeersgedrag
Functiestoornissen en leeftijdsgerelateerde aandoeningen hoeven niet automatisch te leiden tot onveilig gedrag in het verkeer en meer letselschade. Door een goede rijgeschiktheidskeuring is het mogelijk díe mensen te selecteren die door hun lichamelijk en/of psychisch functioneren niet meer op een veilige wijze als automobilist aan het verkeer kunnen deelnemen. Het probleem daarbij is wel, zo schrijft SWOV in haar factsheet, dat nog niet glashelder is welke functiestoornissen tot een verhoogd ongevalsrisico leiden en in hoeverre deze stoornissen door bijvoorbeeld hulpmiddelen kunnen worden gecompenseerd.

Jarenlange rijervaring van ouderen is een pré
Ouderen hebben gemiddeld veel rijervaring. Wellicht geeft het hierbij verkregen verkeersinzicht hen de mogelijkheid te anticiperen op eventuele probleemsituaties.

Ouderen hebben vaak meer vrijheid in de keuze wanneer te rijden
Ouderen kunnen vaker reizen als het minder druk is of als het buiten licht en droog is. Uit diverse studies is gebleken dat ouderen er vaker voor kiezen overdag en bij droge weersomstandigheden te rijden.

Overmoed en alcohol spelen veel minder een rol bij oudere bestuurders
Bij het ouder worden is er gemiddeld gezien minder behoefte aan spanning en sensatie. Ouderen rijden ook gemiddeld minder vaak onder invloed van alcohol dan jongere volwassenen. Ook wordt over het algemeen meer volgens de verkeersregels gehandeld (Brouwer & Davidse, 2002).

Dementie of een cognitieve functiestoornis vormen wel een risico
Bij automobilisten met dementie, een cognitieve functiestoornis die vaker voorkomt naarmate mensen ouder worden, is het vermogen tot compenseren beperkt. Zij zijn bijvoorbeeld minder geneigd om risicovolle verkeerssituaties te vermijden. Bijvoorbeeld vanwege verminderd inzicht in hun eigen ziekte, waardoor zij vaak niet in staat zijn om in te schatten wat ze wel en niet kunnen. Ze zijn dan dus ook niet in staat om hun gedrag daarop aan te passen (Davidse et al., 2010).

 

TIP: Volg een opfriscursus bij VVN
Veilig Verkeer Nederland (VVN) organiseert diverse opfriscursussen (auto, fietser, scootmobiel) voor senioren. Kijk voor meer informatie op de website van VVN.

Meer over ouderen en letselschade:
Ouderen vaak slachtoffer bij eenzijdige fietsongevallen
Totaal aantal verkeersdoden neemt niet af onder ouderen