Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Audi: Voorsprong in techniek bij letselschade!

In diverse persberichten en op blogs viel al te lezen dat Audi een nieuw veiligheidssysteem ontwikkelt. De Audi's zijn volgehangen met elektronische hulpmiddelen en dit lijkt alleen maar toe te nemen. Vele hulpmiddelen zijn al bekend, zoals 'lezers' die er voor zorgen dat we op de eigen rijbaan blijven, er zijn radarsystemen die kunnen voorkomen dat we op onze voorligger botsen en zij kunnen er voor zorgen dat automatisch voldoende afstand tot de voorligger wordt gehouden. Audi gaat thans verder in deze ontwikkeling.

Kruispunt assistent
Eén van de nieuwe systemen waarmee Audi momenteel volop aan het testen is betreft een zogenaamd 'intersection assistant', vrij vertaald 'kruispunt assistentie'. In de Audi zijn radarsensoren aangebracht alsmede een videocamera die 'samen' de omgeving scannen. Hiermee wordt op kruisingen van links en rechtskomend verkeer waargenomen en kan de chauffeur van de auto worden gewaarschuwd als blijkt dat er niet wordt ingegrepen. Als binnen een bepaalde tijd de bestuurder dan niet reageert, dan kan het systeem in meerdere stappen waarschuwen met geluids- en optische signalen. Het uiteindelijk remmen wordt wel aan de bestuurder overgelaten. Het systeem wordt zo ver ontwikkeld dat in een latere fase ook de auto's met elkaar kunnen gaan communiceren, waardoor de veiligheid gaat toenemen. 

Noodrem
Een andere technische ontwikkeling van Audi om letsel te voorkomen bij het gebruik van de auto in het verkeer, is de zogenaamde 'Emergency braking'. Bij de actieve 'noodrem' zal, in tegenstelling tot bovenstaand ontwikkelde veiliheidssysteem, niet worden gewacht of de bestuurder tijdig remt. Ook bij dit systeem wordt de omgeving gescant middels een laser. Echter, als een obstakel wordt waargenomen, dan wordt de bestuurder door het systeem gewaarschuwt op het moment dat het obstakel nog te ontwijken valt. Is dat niet meer mogelijk, dan brengt het systeem de Audi tot stilstand.

Achteruitrij-assistent
Ook aan fietsers en voetgangers heeft Audi gedacht bij het terugdringen van letselschaden. Ongetwijfeld heeft elke bestuurder van een auto het wel eens meegemaakt dat hij/zij achteruit reed en hierbij een fietser of voetganger (te) laat opmerkte. Audi heeft voorts twee sensoren voor onder de achterbumper ontwikkeld die werken met radar welke ook overige weggebruikers signaleert en de auto na detectie direct tot stilstand brengt.

Zijweg-assistent
Niet zelden komt het voor dat een fietser ten val komt door een plotseling geopend portier. Audi heeft ook bij deze verkeerssituaties gezocht naar een oplossing. Met behulp van radarsensoren die deel uitmaken van Audi side assist, waarschuwt het systeem door middel van een fel licht in de deur en een geluidssignaal dat er verkeer nadert.

File-assistent
Maar Audi laat het hier niet bij. Vastgesteld is, dat bij het rijden in de file, de aandacht snel verslapt. Hiervoor is door Audi de zogenaamde file-assistent ontwikkeld. De bestuurder kan dan tot een snelheid van maximaal 60 km/u het gaspedaal en rempedaal onaangeraakt laten. De Audi rijdt zelf en houdt de snelheid en afstand, in het kader van de remweg, zelf in de gaten.

Aanhangwagen assistent
Veel mensen die ooit met een aanhanger of caravan hebben gereden weten hoe lastig het kan zijn, zeker bij een enkelassige aanhanger, om recht achteruit te rijden. Audi heeft nu een systeem ontwikkeld dat het achteruitrijden met aanhanger eenvoudiger maakt. De bestuurder geeft door middel van een draaiknop de richting van de combinatie aan; omdat het systeem continu zelf kleine correcties uitvoert om de combinatie in de juiste richting te sturen, laat de bestuurder van de auto het stuurwiel daarbij volledig los.

Verlichting
Audi was een van de eerste automerken die met ledrijverlichting op de markt kwam. Audi gaat nu verder met de ontwikkeling van koplampen die zelf detecteren of tegenliggers ongewild verblind kunnen raken van het licht dat wordt uitgestraald. De verlichting wordt dan automatisch aangepast, onder alle weersomstandigheden. Hierbij worden dan ook de felheid van de achterlichten in ogenschouw genomen. Volgens Audi kunnen de achterlichten bij deze techniek zelfs in mist goed zichtbaar blijven. Is het zicht zeer slecht, dan wordt een speciaal mistachterlicht met lasertechnologie geactiveerd die een lichtstreep op de weg projecteert die de minimale afstand aangeeft die de achterligger moet aanhouden.