Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Economisch total loss de weg op, het gebeurt steeds vaker

Auto’s die eigenlijk economisch total loss zijn en toch rijden op de (snel)weg. Het gebeurt steeds vaker. Dit zou het gevolg zijn van prijsdruk bij schadeherstelbedrijven. Verzekeraars gebruiken schadesturing als één van de middelen om de markt van de autoverzekeringen rendabel houden.

Dit blijkt uit onderzoekscijfers van vergelijkingssite hoyhoy. De mate van schadesturing neemt nog steeds toe. Verzekeraars sturen automobilisten met schade op grond van hun polisvoorwaarden naar een herstelbedrijf waarmee de maatschappij samenwerkt. Kiest de verzekerde voor een ander herstelbedrijf, dan moet hij vaak een hoger eigen risico betalen. Brancheorganisatie voor schadeherstel. Focwa, bevestigt deze trend.

Wat is er aan de hand volgens Focwa?
Volgens Focwa zouden verzekeraars schadesturing gebruiken als één van de middelen om de markt van de autoverzekeringen rendabel te houden. Veel klanten zijn zich volgens de brancheorganisatie niet of nauwelijks bewust van de polisvoorwaarden van deze verzekeringen. Deze verzekeringen met een lage premie en/of een laag eigen risico bevatten vaak sterk beperkende voorwaarden voor de consument. De prijsbodem is bereikt. Er moeten alternatieve manieren komen om de verzekering betaalbaar te houden voor de consumenten. Volgens de brancheorganisatie komen auto’s die economisch total loss zijn, steeds vaker in het normale verkeer terecht. Bij het herstel van deze wagens moet er ook gekeken worden naar een gegarandeerde veiligheid om letselschade te voorkomen.

Wat is het verschil tussen technisch total loss en economisch total loss?Wanneer het technisch niet meer mogelijk is om de schade te herstellen, spreken we van technisch total loss. Bijvoorbeeld bij vervorming van chassis of carrosserie. Ook na brand- of ernstige waterschade is er vaak sprake van technisch total loss. Bij technisch total loss heeft de bestuurder alleen recht op de dagwaarde van vlak voor het ongeluk. Nieuwwaarde of vervangingswaarde worden alleen uitgekeerd als de bestuurder daarvoor een aanvullende cascoverzekering heeft afgesloten. Een auto is ook total loss als het financieel gezien niet meer verantwoord is om de schade te herstellen. Dit wordt economisch total loss genoemd. Reparatie is technisch gezien nog wel mogelijk, maar de kosten van de reparatie zijn hoger dan de waarde van de auto direct voor het ongeluk min de restwaarde van de auto.

Is er een concreet voorbeeld van economisch total loss te geven?
De waarde van de auto vóór het ongeval is € 15.000 (dag-vervangingswaarde). De waarde van de auto ná het ongeval is € 5.000 (restwaarde). Het verschil is € 10.000.
Zijn de reparatiekosten hoger dan € 10.000  dan is het financieel niet verantwoord om de schade te herstellen. De auto is dan dus economisch total loss.

Wat vindt Het Verbond van Verzekeraars?
Het Verbond van Verzekeraars stelt dat de klant zelf verantwoordelijk is. Hij of zij kiest de polis die hij of zij wil. Bij goedkopere varianten geldt een andere dekking dan bij duurdere varianten. Verzekeraars bieden volgens het Verbond een gevarieerd en kwalitatief aanbod. De selectie gebeurt niet alleen op basis van prijs, maar ook op kwaliteit. En vanuit betrouwbaarheid: fraude komt in de gestuurde schadestroom veel minder voor.
Gunstig voor de klant, meent Het Verbond, want er valt iets te kiezen. Komt bij dat schadeherstel een kwestie van vraag en aanbod is. Je kunt verzekeraars niet verwijten dat ze contracten afsluiten met ketens, die zelf verantwoordelijk zijn voor de prijs die ze daarvoor vragen. Kwestie van marktwerking.

Bron: Schademagazine

Gratis hulp en advies
Wij beantwoorden graag uw vragen over letselschade, het claimen van smartengeld of het inschakelen van een letselschadebureau. Bel onze helpdesk gratis op 0800–0112. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kan u uw schade melden via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 1 werkdag contact met u op.