Terug naar overzicht
Marijke van Veenen Marijke van Veenen
± min

Game maakt fietsende kinderen bewust van kwetsbaarheid in het donker

Kinderen zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s op letselschade door fietsen zonder licht. Veilig Verkeer Nederland en Shell hebben daarom recent een 'Virtual Reality Game' voor kinderen gelanceerd.

Dat jongeren best vaak zonder verlichting fietsen, blijkt uit onderzoek van Goudappel Coffeng. Vooral in de grote steden is het probleem groot. Daar fietst slechts 10% van de fietsers in de leeftijd van 12-18 jaar met een voor- en achterlicht. In de overige steden wordt vaker het licht gebruikt: daar fietst 28% met licht. Bij kinderen in het buitengebied is meer dan de helft van de fietsen goed verlicht (61%).

Virtual Reality Game
Fietsen zonder licht kan tot levensgevaarlijke verkeerssituaties en letselschade leiden. Voor Veilig Verkeer Nederland en Shell reden om hieraan extra aandacht te besteden. Om de kwetsbare jonge doelgroep bewust te maken van het belang van fietsverlichting ontwikkelden de partners een speciale Virtual Reality Game. Hoe het werkt: Met behulp van een geavanceerde virtual realitybril nemen kinderen zelf plaats achter het stuur van een auto en komen zij verschillende verkeerssituaties tegen. Op die manier beleven ze hoe het is voor een automobilist om fietsers zonder licht tegen te komen. Kinderen ervaren dat een fietsongeluk in een klein hoekje schuilt en dat zij een stuk minder zichtbaar zijn zonder verlichting op de fiets. Door kinderen zelf, in plaats van hun ouders,  te laten inzien hoe belangrijk fietsverlichting is, hopen shell en Veilig Verkeer Nederland dat ze er zelf aan denken en hun fietslamp altijd zullen gebruiken.

Bron: Veilig Verkeer Nederland